Altfor mange opplever å få en bil i «rumpa». – Folk kjører for tett, sier politiet, som vil ha oss til å ta frem telleregla 1001-1002-1003 igjen.

Pang! Enda en gang smalt det fordi en bilfører ikke oppfattet at bilen foran senket farten. Og slike hendelser blir det stadig flere av, viser statistikken. I Oslo skyldes hele 1 av 4 kollisjoner påkjørsel bakfra, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. På landsbasis er andelen 1 av 5. Det er altfor høyt, slår politiet fast.

Politioverbetjent Finn Erik Grønli ved seksjon for trafikk- og sjøtjeneste, Oslo politidistrikt

– Påkjørsler bakfra ligger på toppen av ulykkesstatistikken. Selv om slike kollisjoner som regel ikke fører til alvorlige skader på materiell eller personer, vet vi at mange som har vært utsatt for dette får problemer med rygg, nakke eller hode i ettertid, sier politioverbetjent Finn Erik Grønli ved seksjon for trafikk- og sjøtjeneste, Oslo politidistrikt.

– Slike plager kan være ille for den enkelte. I tillegg kan det bli store ringvirkninger som følge av sykmeldinger, økt press på helsevesenet og så videre, legger han til.

Les også: Dårlig syn er farlig i trafikken

Nytt liv i gammel regel

Mange vil huske 1001–1002–1003-kampanjen som Gjensidige og Norges Automobilforbund (NAF) sto bak. Tresekunders-regelen ga trafikanter en god pekepinn på hvor stor avstanden til kjøretøyet foran burde være. Og nå må den gode, gamle huskeregelen frem fra glemselen, mener Grønli.

– Hvis alle bilførere holdt en avstand tilsvarende tre sekunder til bilen foran, ville det trolig ført til en solid nedgang i antallet ulykker. Mange mennesker, familiene deres og samfunnet som helhet ville blitt spart for store omkostninger, påpeker han.

Les også: En trivelig langtur med bil? Fullt mulig!

Blikket på veien

Det blir stadig flere biler og tettere trafikk på veiene. Men i stedet for å bli mer årvåkne, er bilførere generelt blitt mindre flinke til å følge med på det som skjer rundt dem, fremholder politiet. Og det er særlig telefonen og skjermer av ulike slag som stjeler oppmerksomheten.

– Mobilen er en versting. Spesielt ille er det å se at mange taster og til og med følger med på skjermen mens de skal kontrollere en flere tonn tung metallkasse i høy hastighet, sier Grønli.

– I løpet av bare fire sekunder vil en bil som holder 80 km/t flytte seg like langt som langsiden på en fotballbane. Et øyeblikks uoppmerksomhet kan gi store konsekvenser for deg selv og andre, understreker han.

Les også: Fem gode råd ved viltpåkjørsel

Eget ansvar

 

Guro Ranes, leder / avdelingsdirektør for trafikksikkerhet ved TMT-avdelingen i Vegdirektoratet

Trafikkreglene er ikke konkrete når det gjelder avstand mellom kjøretøy. I § 5.3 står det at man skal plassere seg slik at man rekker å stoppe hvis bilen foran bremser ned eller stanser helt. I tillegg skal avstanden mellom to biler være stor nok til at en forbikjørende bil kan legge seg inn mellom dem.

– Sammen med § 3, som sier at alle har plikt til å vise hensyn og opptre aktsomt i trafikken, gir reglene trafikantene et rammeverk. Innenfor rammene må hver enkelt selv vurdere hvordan han eller hun kan ferdes i trafikken på en trygg måte, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Les også: Lov å skifte felt i rundkjøringen?

Andre gjør også feil

Ranes mener tresekunders-regelen er en god tommelfingerregel som flere bør følge. Samtidig er det aller viktigste å tilpasse kjørestilen etter forholdene.

Har du Gjensidige-appen?

 

I denne kan du blant annet:

– se forsikringene dine

– melde skade raskt og enkelt

– finne legekontor nær deg

– se saldoen bankkonti, fond- og pensjonssparing

– laste ned reisekort

 

Last ned fra App Store

Last ned fra Google Play

– Hvis det for eksempel er glatt eller dårlig sikt, kan en avstand tilsvarende tre sekunder faktisk være for liten, påpeker hun og legger til at «jobben» som bilfører ikke bare handler om å passe på seg selv.

– Det er menneskelig å feile. Det gjelder også for dine medtrafikanter. Derfor dreier trafikksikkerhet seg i stor grad om å gi seg selv tid og rom til å håndtere situasjoner som oppstår på grunn av andres feil, sier Ranes.

Har du riktig bilforsikring?