Nordmenn over 60 år er flinke til å holde seg i aktivitet i hverdagen, men er også den aldersgruppen i befolkningen som føler seg i dårligst form. Det kommer frem i undersøkelsen «Den store helsesjekken».

De over 60 bekymrer seg lite for egen helse og er den mest aktive aldersgruppen i befolkningen. Samtidig svarer 27 prosent av de over 60 at de føler seg i dårlig form, viser undersøkelsen, som ble gjennomført av YouGov høst 2017. Fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige, Ivar Sundsbø, er ikke overrasket over funnene.

Lurer du på hvordan du kan komme i bedre form? Se Sundsbøs aktivitetstips lenger ned i saken!

Fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbø.

– Det er i utgangspunktet naturlig at man opplever dårligere form når man blir eldre, selv om man blir mer aktiv. Dette betyr riktignok ikke at aktivitet ikke har en effekt når man blir eldre, sier Sundsbø, før han fortsetter:

– Det er liten tvil om at godt voksne mennesker tar helsa på alvor og lever både et sunt og aktivt liv, men når formen likevel føles dårlig kan det tyde på at aktivitetene bør justeres for å få den effekten man er ute etter.

Sundsbøs råd til den daglige halvtimen

Helsedirektoratet anbefaler voksne mennesker å være i aktivitet i minst 30 minutter hver dag, og Sundsbø anbefaler å gjennomføre halvtimen ved å kombinere utholdenhetstrening og styrketrening i en og samme økt.

– Før du starter bør du tenke over hvilke øvelser du ønsker å gjennomføre. Dette kan for eksempel være knebøy, push-ups eller ryggliggende bekkenløft, som kan gjennomføres med 3*15 repetisjoner. Ved å bruke rask gange eller lett jogg som oppvarming, eller i pausene mellom styrkeøvelsene, får man trent både utholdenhet og styrke på samme tid, sier Sundsbø.

Helsearmbånd
Aktivitetsmålere som de fra Fitbit, Polar, Garmin og Jawbone blir stadig mer populært og er enkelt å ta i bruk. Foto: Red Mango, Shutterstock.

Les også: Fysisk aktivitet holder kroppen ung

Sundsbø påpeker imidlertid at å opparbeide en god form tar tid, spesielt når man blir eldre.

– Ikke stress med å komme i form, og gjør en aktivitet du selv synes er gøy. Husk også at formen neppe blir like bra som da du var 20, så ikke vær bekymret for at du fortere blir sliten enn før. Å anskaffe en aktivitetsmåler kan også være en lur idé. Med en slik måler kan du blant annet holde deg oppdatert og sammenligne aktiviteter opp mot andre elementer som søvnkvalitet og matinntak, sier Sundsbø.

Slik gjøres ryggliggende bekkenløft.
Ryggliggende bekkenløft er en enkel og god styrkeøvelse, ifølge Ivar. Foto: Gjensidige.

Raskere tilbake i aktivitet

Med årene blir man mer utsatt for skade og sykdom, og flere nordmenn har det siste året valgt å tegne den skreddersydde helseforsikringen Helse 55+ . Produktsjef i Gjensidige, Jørgen Taalesen sier en slik forsikringsløsning kan være nyttig for å komme raskere tilbake i aktivitet.

Produktsjef i Gjensidige, Jørgen Taalesen. Foto: Gjensidige.
Produktsjef i Gjensidige, Jørgen Taalesen.

Med Helse 55+ har du blant annet mulighet til å få 12 timer med fysio- eller manuellterapeut i året. Dette kan bidra til at du kommer raskere tilbake til et aktivt hverdagsliv om du skulle pådra deg en skade. Forsikringstypen gir også mulighet for seks behandlingstimer hos en ernæringsfysiolog, avslutter Taalesen.

Les også: Fire øvelser for å forebygge ryggsmerter

Foto øverst: Pikselstock, Shutterstock.