Det er lett å føle seg hjelpeløs hvis bilen stopper langt hjemmefra. Slik kan du få hjelp hvis uhellet er ute på Europa-ferien.

Bilferie er et fint alternativ til fly for deg som liker å reise sakte. Du kan forflytte seg mer eller mindre som du vil og kommer tettere på omgivelsene. Samtidig – det er alltid en viss risiko forbundet med bilkjøring. Man kan få problemer med bilen, bli utsatt for tyveri eller komme ut for noe enda verre, som en kollisjon.

Produktutvikler Espen Johansen i Gjensidige

– Hvis noe uforutsett skjer, er første bud å sikre at du og andre trafikanter ikke utsettes for fare: På med refleksvesten, sett ut varseltrekant og få bilen så langt unna veibanen som mulig. I tillegg bør alle kunne førstehjelp, sier produktutvikler Espen Johansen i Gjensidige.

Det neste du bør gjøre er å kontakte forsikringsselskapet ditt. Der kan du få hjelp både gjennom bil- og reiseforsikringen.

Les også: Husk oblatene på bilferien

Veihjelp i hele Europa

– I Gjensidige gjelder bilforsikringen i Europa med unntak av Kosovo. I tillegg dekker den Tyrkia og Israel. Reiseforsikringen gjelder i hele verden, sier Johansen. Han opplyser videre at alle kaskoforsikringer i Gjensidige inneholder veihjelp. Veihjelp sikrer deg assistanse i nær sagt alle situasjoner som kan oppstå langs veien:

  • Du får hjelp på stedet av bergingsbil
  • Bilen din blir fraktet til verksted hvis nødvendig
  • Du kan få dekket hotellopphold mens du venter på at bilen blir reparert

Les også: Husk dette kortet på Europa-ferien

Fortsett ferien i leiebil

Det er kjedelig hvis ferien stopper opp fordi bilen må på verksted. Med Bil Pluss eller Bil Kasko kan du få dekket leiebil i inntil 30 dager hvis det blir for lenge å vente på at bilen skal bli klar. Dette gjelder på bilturer utenfor Norden hvis bilen er forsikret med Bil Kasko. Har du Bil Pluss, dekkes også reiser i Norden.

Leiebil og hotell

Hvis bilen din ikke kan repareres på stedet, men må på verksted, kan du få leiebil og hotell gjennom forsikringen i ventetiden. Dette blir dekket av forsikringen, også i situasjoner der den ikke dekker selve årsaken til at bilen din stoppet.

– Men selve verkstedregningen tar vi bare når skaden dekkes av forsikringen, presiserer Johansen.

Når Gjensidige ordner leiebil, gjelder bilforsikringen du har i selskapet også for denne. Det betyr at de samme vilkårene (egenandel, bonustap etc.) gjelder for leiebilen som for din egen bil.

– Leier du bil etter et uhell uten å involvere oss, er det leiebilselskapets forsikring som gjelder. Dette er enda en god grunn til å kontakte oss umiddelbart når du trenger hjelp, påpeker Johansen.

Les også: En trivelig langtur med bil? Fullt mulig!

Finner løsninger

Ingen situasjoner er like. Derfor vil forsikringsselskapet forsøke å finne den beste løsningen i hvert enkelt tilfelle (innenfor rammene forsikringen gir).

– Tar det lang tid å få bilen klar, kan vi for eksempel avtale at du kjører leiebil til flyplassen og tar fly hjem. Vi dekker utgifter utover det den planlagte hjemreisen i bil hadde kostet deg. Bilen din blir transportert hjem når den er reparert, sier Johansen.

Han legger til at mange foretrekker å vente på sin og heller benytter ventetiden til å kjøre litt rundt i leiebil.

Grønt kort

Skal du kjøre egen bil i utlandet, kan det hende at du trenger grønt kort, som beviser at bilen har ansvarsforsikring. Enkelte land i Øst-Europa og på Balkan krever dette.

Les også: Her trenger du grønt kort

MC, campingvogn og bobil?

I det store og hele virker forsikringene for motorsykkel, campingvogn og bobil på samme måte som bilforsikringen. Men hvis du har forsikringen Bobil Pluss eller Campingvogn Pluss, får du Gjensidiges feriegaranti.

– Feriegarantien kan gi deg inntil 1 500 kroner per dag i inntil 14 dager hvis en skade på bobilen eller campingvognen fører til ferien må avlyses. Pengene kan du bruke til å leie en annen bobil eller campingvogn, ta inn på hotell eller lignende, forklarer Johansen.

Vilkår for feriegarantien: Den planlagte turen må ha en varighet på minst én uke, og skaden må være dekket av bilforsikringen.

Forskjell på eid og leid bil

Reiselivsekspert og rådgiver i Gjensidige Lene Hasler

Bilforsikringen følger bilen og ikke deg som sjåfør. En leiebil må derfor ha egen forsikring for at den skal gjelde ved skader på bilen, andre kjøretøy eller personer.

– Mange føler seg presset til å kjøpe ekstra forsikringer når de skal hente leiebil. Mange blir skremt av den høye egenandelen selskapene opererer med. Før du kjøper en ekstra forsikring er det smart å sjekke reiseforsikringen. I Gjensidige dekkes for eksempel skade på leiebil med inntil 15 000 kroner, opplyser reiseekspert Lene Kristine Wold Hasler i Gjensidige.

Les mer: Trenger du ekstra forsikring når du leier bil?

Slik virker reiseforsikringen

Reiseforsikringen er også kjekk å ha hvis et uhell fører til at du blir forsinket til et annet transportmiddel, som ferge eller fly.

– Forsikringen dekker inntil 20 000 kroner for hver person som er forsikret, og pengene brukes til å innhente forsinkelsen, for eksempel ved hjelp av nye flybilletter, forklarer Hasler.

Les også: Glemt toll og moms gir null i erstatning

Innbrudd i bilen

Reiseforsikringen dekker også gjenstander som blir stjålet fra bilen. Her er det ingen beløpsgrense for «vanlige» ting (gjelder Gjensidiges forsikring Reise Pluss ). Kontanter og verdigjenstander, som pc, kamera, sykkel og kostbare smykker og klokker, har beløpsgrenser.

Vilkåret er at tingene kan ha ligget i bilen i maks åtte timer, men ikke over natten. I tillegg må de ha vært forsvarlig sikret mot tyveri.

Les også: Da Tora snudde ryggen til, slo tyven til

– Det innebærer at du plasserer for eksempel telefoner, nettbrett, kontanter, dyre solbriller og så videre i hanskerom, bagasjerom eller takboks når du forlater bilen, sier Hasler. Hun peker i tillegg på at et tyveri kan få flere konsekvenser enn det økonomiske tapet.

– Ofte får man mye bryderi etter et tyveri. Politianmeldelse og innkjøp av nødvendige ting kan ta tid og koste krefter. Kanskje må bilen på verksted? I tillegg kan det være tungvint å ordne med nye reisedokumenter, pass og så videre. Og så er det opplevelsen i seg selv – at noen har brutt seg inn og tatt dine ting. Mange finner ut at dette er svært negativt for ferieopplevelsen, sier Hasler.

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.