Torgeir Flatjord var i ferd med å bestige et av verdens høyeste fjell. Så ble han plutselig syk. 

Torgeir Flatjord på toppen av Elbrus (5 642 moh.) i 2017

Torgeir Flatjord hadde klatret cirka 5 000 høydemeter i Andesfjellene. Nå var det under to kilometer til toppen av Aconcagua, verdens høyeste fjell utenfor Himalaya. Men da reisefølget på 13 gjorde seg klar for videre oppstigning, måtte Torgeir avbryte.

– Tørrhosten og feberen jeg hadde opplevd de siste dagene, hadde utviklet seg til det verre. Det gikk ut over nattesøvnen, og til slutt fikk jeg en akutt og kraftig hodepine. Til slutt innså jeg at jeg ikke ville klare å fullføre ekspedisjonen, forteller han.

Les mer: Disse sykdommene får vi på ferie

Denne gangen var det alvor

Torgeir har besteget de høyeste toppene både i Europa og Afrika, henholdsvis Vest-Elbrus i Kaukasus og Kilimanjaro. Tidligere har han ikke opplevd verre ting enn en og annen forsinkelse og kofferter på avveier. Denne gangen var det alvor.

– Det sto jo ikke akkurat om livet, men jeg var virkelig dårlig – og jeg kjente nok litt på følelsen av å være veldig langt hjemmefra, forteller Torgeir. Via turlederens satellitt-telefon ringte han alarmsentralen for kunder i Gouda og Gjensidige (Gouda er en del av Gjensidige).

Torgeir forteller at han har hørt om folk som føler at de nærmest må bevise sin uskyld overfor forsikringsselskapet sitt. Det var ikke tilfellet denne gangen.

– Fra første stund ble jeg møtt med velvilje og en holdning som sa at «dette skal vi ordne med én gang». Kontakten med alarmsentralen var en utelukkende positiv opplevelse, helt fra første samtale til jeg var trygt hjemme i Norge, forteller han.

Les også: Dette har du krav på ved forsinkelser

Sårbar situasjon

+45 88 24 73 00. Dette nummeret bør du alltid ha lett tilgjengelig når du er på tur. (Merk: For Gjensidige-kunder er telefonnummeret nytt fra 1. april)

Leder Pia Nygaard i Gouda Alarm

– I tillegg kan du laste ned reisekortet (forsikringsbeviset) ditt på mobilen. Du finner det i Gjensidige-appen, som inneholder flere praktiske funksjoner for deg som er på reise, forklarer Pia Nygaard. Hun leder alarmsentralen for kunder som har reiseforsikring i Gjensidige eller Gouda.

Hvis du blir syk eller skader deg på tur, er det alarmsentralen som hjelper deg med alt det praktiske – fra legehjelp på stedet til en eventuell hjemtransport.

Artikkelen fortsetter under.

– Man kan føle seg ekstra sårbar hvis noe uforutsett skjer i uvante omgivelser. Derfor er det viktig at alle som tar kontakt med oss føler seg godt ivaretatt og trygge på at de får den hjelpen de har krav på gjennom reiseforsikringen, sier Nygaard.

Les også: Husk dette kortet på Europa-ferien

Fulgt opp av lege

Torgeir forteller at han opplevde alarmsentralen som løsningsorientert og innstilt på at hele forløpet, med helikoptertransport, legetilsyn og innlosjering, skulle skje så smidig og skånsomt som mulig.

Torgeir Flatjord på topptur

– Jeg la for eksempel merke til at de forskjellige kundebehandlerne alltid var oppdatert på saken min. Når man er syk og litt ute av vater, er det deilig å slippe å forklare hele situasjonen hver gang man møter en ny person, sier Torgeir.

Han forteller også at det gjorde inntrykk på ham at alarmsentralen, som ligger i København, er døgnbemannet med lege.

– Da jeg ringte på en hakkete linje, gikk det ikke mange minuttene før jeg fikk legen på tråden. Det var veldig betryggende. At jeg i tillegg kunne forklare situasjonen og svare på spørsmålene hans på norsk, var kjempebra – og slett ingen selvfølge, smiler Torgeir.

Les også: Fem tips før du legger ut på langreise

Spania og Hellas på topp

Pia Nygaard forteller at antallet reisende som trenger hjelp har økt kraftig de siste årene. Den viktigste grunnen til det er at vi stadig oftere er på reisefot. Det er klassiske «norske» ferieland som ligger på skadetoppen.

– Spania, Hellas og USA er topp tre fulgt av Tyrkia og Thailand. Det er altså ikke de mest eksotiske reisemålene, som i Torgeir Flatjords tilfelle, som dominerer. Folk flest oppsøker sol og sommer, og det gjenspeiles i statistikken, opplyser hun.

Nygaard forteller videre at 6 av 10 henvendelser til alarmsentralen fra nordmenn på tur er av medisinsk karakter. Det dreier seg som regel om infeksjoner og virus. I kategorien «skader» dreier det seg som regel om folk som snubler og faller – eller at de skader seg på ski/snøbrett.

– Økningen i skadesaker er størst blant de eldre. Det henger nok sammen med at reiselysten er stor – og økende – i denne aldersgruppen. I tillegg er det stadig flere pensjonister som oppholder seg utenlands i store deler av året, sier hun.

Les også: Ta legen med på ferie

Vil tilbake til Argentina

Og Torgeir Flatjord? Det viste seg at han hadde pådratt seg en virussykdom som krevde behandling. Alternativene var å behandle dette på sykehus i Argentina eller å frakte Torgeir hjem til sykehus i Norge. I og med at han uansett ikke kunne fortsette fjellturen, ble Torgeir enig med alarmsentralen om å fremskynde hjemreisen og fullføre behandlingen i Norge.

I dag er 64-åringen frisk og rask – og i full gang med å planlegge neste års ekspedisjon.

Torgeir Flatjord tok dette bildet av Aconcagua (6 962 moh.) fra helikopteret på vei ut av fjellet i januar 2019

– Jeg skal tilbake til Aconcagua. Forrige gang måtte jeg nøye meg med å betrakte fjelltoppen fra helikopteret som fraktet meg ned til sivilisasjonen. Denne gangen skal jeg helt opp, og det for egen maskin, sier han med et smil. Og reiseforsikringen – ja, den inngår i grunnutrustningen.

– Jeg ville ikke finne på å reise noe sted uten reiseforsikring. Aldri i livet!

Les mer om reiseforsikring

Fakta om Gjensidige/Goudas alarmsentral:

  • Er bemannet hele døgnet hele året
  • Har kunderådgivere og medisinsk personell som behersker norsk
  • Har ingen ventetid (12 sekunder i gjennomsnitt)
  • Legger vekt på tett oppfølging og god informasjon, også overfor pårørende
  • Tildeler lege ved behov. Legen følger kunden gjennom sakens forløp, fra start til slutt.

Les mer om helsetrygdkortet og bestill på helsenorge.no

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.