Har du rekkeviddeangst før vinterens langtur med elbil? Her får du vite hvordan du kommer helt frem og kan spare tid og penger på veien.

Er du relativt fersk som elbileier? Da har du kanskje ikke rukket å sette doningen på en ordentlig prøve. Men nå kommer tiden der mange skal legge ut på langtur – vinterferie på fjellet, helgetur til hytta eller til skibakken.

I bakhodet ligger produsentens spesifikasjoner. Men er de til å stole på når bilen blir stilt på prøve av kuldegrader og vinterføre? Slikt er egnet til å gi rekkeviddeangst. Derfor blir spørsmålene:

1) Hvordan påvirker kulden bilens batteri?
2) Hvordan bør du lade elbil før og på langtur?
3) Hvordan kan kjørestilen din øke bilens rekkevidde?

1) Den fryktede «50-prosenten»

Tommelfingerregelen er at i 20 minusgrader kan en fulladet batteripakke få redusert kapasiteten med 50 prosent hvis bilen har stått frakoblet. Denne «50-prosenten» kan fremkalle frykt hos mang en (potensiell) elbileier, som innser at hun ikke engang kommer halvveis til hytta på én lading.

Kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Elbilforeningen. Foto: Aksel Jermstad

– Batteriet mister kapasitet fordi de elektrokjemiske reaksjonene i batteriet går tregere og den interne motstanden øker med fallende temperatur. Det fører til at batteriet kan levere mindre energi, men ikke at det lagrer mindre energi. Energien er ikke borte, den er bare utilgjengelig, sier Elbilforeningens kommunikasjonsrådgiver, Ståle Frydenlund.

Les flere ladetips fra Elbilforeningen

Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF sammenligner høyspentbatteriet i en elbil med et mobilbatteri.

– Har du telefonen i en lomme nær kroppen, beholder den kurant batteritid. Hvis telefonen derimot ligger påslått i sekken, tar det ikke lang tid før batteriet er tomt. Batteriet i en elbil tåler fint kulde, men når det er kaldt mister det effekt, og ladingen går saktere, sier han.

Les NAFs ladetips

2) Hold batteriet varmt

Et bilbatteri har en optimal arbeidstemperatur på rundt 30 grader (driftstemperatur). Da avgir det mest energi. Derfor er det smart å sørge for at batteriet har optimal temperatur allerede når du setter deg i bilen. Ståle Frydenlund anbefaler at ladekabelen står i så lenge som mulig.

– Når bilen står til lading, vil batteriet bli varmet gradvis opp. Flere modeller kan også forvarme kupeen via strømnettet. Hvis både batteri og kupé er varmet opp, går det ikke unødvendig energi til å varme opp batteriet og førermiljøet når du begynner å kjøre, opplyser han.

Informasjon om (en eventuell) forvarming av modellen din finnes i bilens bruksanvisning.

Les også: Hvem har vikeplikt her?

Siste stopp-landing

Underveis lader du ved behov. Uansett er det smart å legge inn en ladestopp så nær bestemmelsesstedet som mulig. Slik kan du sørge for at batteriet har tilnærmet full kapasitet neste gang du skal bruke bilen.

– I tillegg er det effektivt å lade batteriet mens det har driftstemperatur. Det går raskere, og prisforskjellen på «varmlading» kontra «kaldlading» kan være flere hundre prosent. Du sparer altså både tid og penger. Dessuten bidrar du til mindre trengsel og ventetid på hurtigladestasjonene, påpeker Frydenlund.

Dette er en mindre aktuelt hvis du har lademuligheter når du kommer frem. Da kan bilen stå til lading over natten, akkurat som hjemme.

Les også: Derfor har elbilen to batterier

Flatt batteri tar ikke skade

Er du maks uheldig, kan du oppleve å gå tom for strøm før du rekker frem til nærmeste ladestasjon. Hva gjør du? NAF har følgende råd:

Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF. Foto: NAF

– Det enkleste er å be om veihjelp, som du har tilgang til gjennom forsikringen eller som medlem i NAF eller tilsvarende. Bilbergingsselskapet vil transportere deg til nærmeste hurtiglader, sier Nils Sødal.

Han mener andre alternativer er mer kompliserte og tidkrevende når du står strømtom i veikanten.

– Skulle du være så heldig at du kan lade på tunet hos noen, tar dette lang tid. Det vil som regel være langt enklere å få transport til nærmeste hurtiglader.

Et flatt batteri er selvsagt høyst ubeleilig, men heldigvis ikke skadelig. Hadde det vært mulig å tømme batteriet for absolutt alt av spenning, kunne det tatt skade. Men moderne elbiler har systemer som forhindrer at du kjører «tanken» helt tom.

– Dette kalles ofte «brick», og er en slags reservetank du ikke får brukt. Hensikten med denne restspenningen er å beskytte batteriet. Blir du stående i veikanten, trenger du i hvert fall ikke å bekymre deg for om batteriet er ødelagt, sier Sødal.

Les også: Husk å blinke til venstre i rundkjøringen

3) Legg et egg på pedalen

Kjørestilen har betydning for både trafikksikkerheten og rekkevidden, både i fossile og elektriske biler. På vinterføre vil en tilpasset kjørestil kunne øke elbilens rekkevidde betydelig, ifølge Elbilforeningen.

– Hvis du er bevisst på hvordan du kjører, og sørger for optimal opplading av batteriet, kan du redusere tapet av rekkevidde fra 50 prosent til 15–20 prosent i 20 minusgrader, sier Ståle Frydenlund.

Han legger til at bruk av bilens eco-program kan kutte energiforbruket med om lag 10 prosent.

– Innstillingen sørger for «et egg på pedalen». Litt forenklet betyr det at bilen holder litt igjen, slik at du ikke får gi full gass.

Les også: Ber deg telle til 1003 igjen

Produserer ny strøm

Ifølge Nils Sødal kan du også spare energi på å holde lavere hastighet og unngå kraftige oppbremsinger og full stans.

– Husk også at bilen regenererer strøm når du slipper gassen. Kan du justere regenereringen, bør du sette den på fullt. Hvis du skal ned fra fjellet og har kilometervis med nedoverbakker foran deg, kan du oppleve at batteriet faktisk lader seg og øker bilens rekkevidde, sier han og forteller at bilen har systemer som overvåker strømforbruket.

– Enkelte modeller har systemer som kan anslå rekkevidde på grunnlag av forbruk akkurat nå. Uansett er det smart å skaffe seg oversikt over faktorene som påvirker energiforbruket, og å være i stand til å tolke informasjonen på dashbordet, sier Sødal.

Les også: Brannfare ved feil lading av elbil

Energityver i elbiler

Ståle Frydenlund peker på flere forhold som reduserer rekkevidden vinterstid. Bilen bruker mer energi på å skyve bort kald luft enn varm luft. I tillegg øker rullemotstanden som følge av snø, slaps og is i veibanen. Derfor bør du velge dekk med lav motstand og å sørge for riktig lufttrykk.

– Når det er snakk om energityver, må vi nevne klimaanlegget og andre funksjoner som bruker strøm, fremhever eksperten. Han presiserer at du skal kunne ha det komfortabelt på tur i en moderne elbil. Samtidig er det greit å vite at hver «nye» varmegrad i kupeen spiser rekkevidde.

– Rattvarme, setevarme og radio bruker derimot svært lite strøm. På en kald dag kan du spare strøm ved å gå en grad eller to ned på kupevarmen og heller øke temperaturen i seter og ratt, sier Frydenlund.

Se også: Fremtidens biler?

Nyttig å ha i bilen på langtur om vinteren

– Isskrape og jekk
– Ekstra spylervæske
– Snøkost
– Varseltrekant (obligatorisk)
– Låsespray/-olje
– Slepetau
– Mobillader
– Startkabler (kan brukes hvis 12V-batteriet er flatt. Sjekk bilens bruksanvisning)
– Førstehjelpsskrin
– Nødhammer
– Feltspade
– Refleksvest (obligatorisk)
– Lommelykt med ekstra batterier
– Hansker, varme klær og pledd
– Mat og drikke
– Liten pose med grus eller sand og ev. kjetting
– Reservedekk (en del nye biler har andre løsninger)
– Spill eller annen tidtrøyte til barn i baksetet

Les mer om bilforsikring

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.