Det er mye fokus på elbilenes høyspentbatteri, men visste du at disse bilene har enda et batteri? Det er lite og nokså gammeldags, men uten det ville du ikke kommet av flekken.

Når det er snakk om elbiler og batterier, er det som regel høyspentbatteriet som får oppmerksomheten. Med god grunn, mener bilteknisk konsulent Kai Arne Hustveit Parsa i NAF. Han peker på at batteriets kapasitet, effekt i vintertemperaturer og spørsmål om lading er viktige faktorer når folk skal velge merke og modell.

Bilteknisk konsulent Kai Arne Hustveit Parsa i NAF

– Rekkevidde står også høyt på folks prioriteringsliste, og batteripakken har mye å si for hvor langt man kan kjøre før bilen må lades, konstaterer Hustveit Parsa.

Den elektriske motoren i nyere elbiler drives av strøm fra et høyspent litium-ionbatteri (den samme teknologien som blant annet benyttes i mobilbatterier og batteridrevet snekkerverktøy). Men vet du at det store høyspentbatteriet har en lillebror?

«Han» er liten av størrelse, har lav spenning (12 volt) og er nokså skitten. Dette er nemlig en lite miljøvennlig krabat basert på bly, akkurat som et batteri som står under panseret på fossile bensin- og dieselbiler.

– Til gjengjeld er 12-voltbatteriet helt uunnværlig for elbilen, opplyser NAF-eksperten.

Les også: Brannfare ved feil lading av elbil

1) Batteriet holder liv i bilen når den er parkert

Når du skrur av (deaktiverer) en elbil, kobles hovedbatteriet helt ut. Bilen trenger imidlertid strøm, også når den står parkert. Produktsjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai opplyser at 12-voltsbatteriet leverer spenning til en rekke funksjoner og systemer.

Produktsjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai

– Det gjelder blant annet sentrallås, startsperre, bremsesystem, elektrisk håndbrekk og stereoanlegg. Batteriet gir også strøm til kupelys, dashbord, knapper og nødblinklys. I tillegg skal det starte styreenheter, som igjen skal koble på det høyspente systemet og kontrollere alle sikkerhetsfunksjoner før innkobling av høyvoltbatteriet, forklarer Knudsen.

– Kort sagt håndterer 12-voltsystemet alle funksjoner foruten fremdrift/regenerering, oppvarming/aircondition og servostyring, legger han til.

Les også: Stressa før jul? Pust med magen og tell til 1003

2) Batteriet leverer strøm som aktiverer hovedbatteriet

Elbiler har ikke startmotor som trenger strøm for å kunne sparke i gang en haug bevegelige deler. I disse kjøretøyene aktiveres hovedbatteriet rett og slett med en bryter.

– Derfor er det korrekte uttrykket ikke at man starter bilen, men at man aktiverer den, forteller Hustveit. Han legger til at det må mye mindre strøm til for å skru på en bryter sammenlignet med det å drive en startmotor.

– Derfor 12-voltsbatteriet i en elbil en god del mindre enn i en fossil bil. Størrelsen tilsvarer omtrent startbatteriet på en motorsykkel, sier han.

Les også: Bruker du billysene riktig?

Får strøm fra storebror

Bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige

I likhet med litium-ionbatteriet må også 12-voltsbatteriet lades. Teknisk bilkonsulent Jan Fleinsjø i Gjensidige forteller at dette skjer under kjøring. Elbiler har imidlertid ikke en dynamo, slik fossile biler har. I stedet er det storebror som forsyner «minsten» med strøm via en omformer når 12-voltbatteriet trenger å lades.

– I tillegg blir batteriets tilstand overvåket av en sensor, som kan koble inn hovedbatteriet i korte perioder, for eksempel når bilen står parkert over flere dager, sier han.

Les også: Liten skade kan gi skyhøy verkstedregning

Blir dårligere med tiden

Alle batterier mister effekt med tiden. Det gjelder både bly- og litium-ionvarianter.

– Ifølge produsentene må førstnevnte i snitt erstattes etter seks til åtte år, sier Fleinsjø. – Det er imidlertid en kjent sak at noen bilmodeller har hatt problemer med 12-voltbatteriet. Sakene har dreid seg om batterier som ikke har ladet ordentlig, eller som har sluttet å fungere av andre årsaker. Slike feil er imidlertid ikke vanlig, sier han.

Gjensidiges ekspert legger til at man normalt ikke trenger å vedlikeholde 12-voltsbatteriet. Opplading av batterier inngår i verkstedenes serviceprogram.

Les også: Lov å skifte felt i rundkjøringen?

Flatt batteri

Likevel kan man risikere at batteriet svikter. Det kan for eksempel skje hvis det er svekket på grunn av alder eller kulde.

– Flatt batteri kan også skyldes at man går fra lys som er slått på eller feil på styreenheter, som ikke går i dvale slik de skal, påpeker Kai Arne Hustveit Parsa.

Her må altså en elbileier finne seg i å løpe lik risiko som sin «fossile» nabo. Hvis du en hustrig morgen opplever at 12-voltsbatteriet er flatt (hint: Du får ikke åpnet dørene), kan du tilføre spenning gjennom en vanlig batterilader eller en såkalt booster.

– Denne er spesielt kjekk å ha hvis du ikke er i nærheten av en stikkontakt, tipser NAF-eksperten, og fortsetter:

– Problemet kan også løses ved hjelp av helt vanlige startkabler, som du kobler til en hvilken som helst annen bil. Forutsetningen for at operasjonen skal lykkes, er at du kobler riktig. Her er det viktig å lese instruksjonsboken.

Jan Fleinsjø minner om et siste alternativ, som er å tilkalle hjelp hos et bilredningsselskap.

– Mange er medlem av en slik organisasjon eller har veihjelpstjenester innbakt i bilforsikringen, sier han.

Les også: Fem gode råd ved viltpåkjørsel

Hva med fremtiden?

Elbiler markedsføres som miljøvennlige og fremtidsrettede. Det lille, men akk så viktige 12-voltsbatteriet representerer et unntak. Her er det da noe som skurrer?

– Blybatterier kan knapt kalles fremtidsrettede, konstaterer Kai Arne Hustveit Parsa.

– Før eller siden vil bilprodusentene erstatte dem med en annen teknologi, som for eksempel superkondensatorer. Når det ikke allerede har skjedd, henger det nok sammen med at et litium-ionbatteri er dyrere enn et blyholdig. Bruk av blybatterier bidrar med andre ord til å holde produksjonskostnadene nede, sier han.

Øyvind L. Knudsen i Hyundai er enig i at løsningen produsentene har valgt i stor grad har å gjøre med kostnader.

– Et tradisjonelt batteri krever verken celleovervåkning eller styring. I tillegg er det hensiktsmessig at et 12-voltbatteri er enkelt å bytte. Derfor er det ikke så dumt å benytte seg av etablert teknologi som fungerer i alle biler, sier han.

Likevel: Det er bevegelse på batterifronten.

– Fra og med 2018 benytter vi batterier basert på den samme teknologien som i de store batteripakkene i flere av modellene våre. Så det skjer ting også på dette området, sier Knudsen.

Les også: Skinnende blank bil på 1–2–3

Les mer om bilforsikring

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.