Skal du få fullt utbytte av skituren, bør du sørge for at klær og utstyr er i orden, er rådet fra fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbø.

Ivar Sundsbø, fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige

– En skitur er bra for både kropp og sjel, fastslår Ivar, og oppfordrer alle som kan, til å komme seg ut og nyte vinteren.

– Det er gode snøforhold mange steder i landet nå, og muligheten for en flott skitur er så absolutt til stede, mener han.

Men Ivar minner om at det er lurt å gjøre forberedelser – for turen kan få en brå slutt hvis du ikke har sjekket skiutstyret siden forrige vinter.

Les også: Dette må du tenke på når du skal på skitur med hund

– Lite er vel mer frustrerende enn ski som ikke glir i nedoverbakkene og som heller ikke gir spesielt godt feste i motbakkene. Med noen enkle grep kan du unngå denne opplevelsen, sier Ivar.

Her er Ivars fire tips for en vellykket skitur:

1. Sjekk at utstyret du skal bruke er i god stand

– Er skiene hele, er sålen renset?

– Fungerer bindingene som de skal?

– Har stavene riktig lengde, er håndtak og trinser intakt?

– Er skistøvlene i riktig størrelse (med plass til ullsokker), passer de til bindingene?

2. Klargjør skiene

– Fjern gammel skismøring med skrape, skirensemiddel og fille/fiberduk.

– Legg på glider i glidsonene, området før og etter festesonen.

– Legg på festesmøring i festesonen, området midt under skien, der foten tråkker ned. Velg smøring som er riktig for dagens føre/temperatur (les på boksen).

– Vet du ikke hvilke produkter du skal bruke? Forhør deg med noen som har god kunnskap om smøring av ski, for eksempel i sportsbutikkene.

3. Kle deg riktig

Hvis planen er å trene hardt, klarer du deg med mindre klær enn hvis du skal ut på en rolig langtur. Et godt utgangspunkt for en hard treningsøkt er å kle deg så lett at du er litt kald i starten. Ha gjerne med deg litt ekstra klær i sekken, i tilfelle turen blir lengre enn planlagt.

4. Sørg for å ha med nok mat og drikke

Det er godt å ha med litt ekstra næring. Går du tom for krefter og ikke har mer mat og drikke, kan hjemturen bli lang og slitsom.

Les også: Slik sikrer du skiutstyret