Førjulstiden er stort sett en hyggelig tid, men mange kan også føle på førjulsstresset. Her er fysioterapeutens råd til hvordan du kan få ned stressnivået, og få mer energi i tiden frem mot julefeiringen.

Fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbø

Det er mye som skal på plass før julefreden senker seg. Både på jobb og i hjemmet har de fleste en rekke gjøremål de gjerne skulle gjort, og mange opplever derfor en stressende førjulstid.

– Det blir en utfordring når førjulsstresset kommer i tillegg til stresset en allerede har fra en hektisk hverdag. I ytterste konsekvens kan man utvikle fysiske plager som hodepine, muskulære smerter, og en generell tretthet som en følge av langvarig stress, sier Ivar Sundsbø, fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige.

Se også: Se håndballjentenes treningstips til «førjulsstria»

Fem positive effekter ved trening:

  1. Bedre søvn
  2. Mer energi og overskudd
  3. Bedre evne til å mestre stress
  4. Mindre risiko for hjerte- og karsykdommer
  5. Mindre risiko for muskel og skjelettplager

Forebygg med fysisk aktivitet

Fysioterapeutens beste tips for å få bukt med julestresset, er å forebygge med fysisk aktivitet.

– At fysisk aktivitet har mange positive helsegevinster er en velkjent sannhet. Det er også godt dokumentert at fysisk aktivitet har en gunstig effekt for å redusere følelsen av stress, samtidig som det også bedrer evnen til å regulere oppmerksomheten vår og til å planlegge samt å organisere oppgaver på en bedre måte, sier han.

Ivar sier det er viktig å ta seg tid til å gjennomføre noen enkle treningsøkter i førjulstiden.

Les også: Syv enkle øvelser du kan gjøre hjemme

– Aller helst bør du prioritere å legge inn en treningsøkt eller to i løpet av en uke. Hvis det ikke går, bør du i hvert fall passe på å trimme der du kan i hverdagen, for eksempel ved å gå til jobb, leke ute med barna eller ta trappene i stedet for heisen, sier Sundsbø, og trekker frem seks enkle øvelser:

  1. Løp, intervaller eller trappeløp
  2. Armhevninger
  3. Planken med variasjoner
  4. Knebøy, utfall eller ettbeinsknebøy med ett bein på benk
  5. Balanseøvelser
  6. Spensthopp

Les også: Fire øvelser for å forebygge ryggsmerter