Førjulstiden er stort sett en hyggelig tid, men mange kan også føle på førjulsstresset. Her er fysioterapeutens råd til hvordan du kan få ned stressnivået, og få mer energi i tiden frem mot julefeiringen.

Fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbø

Det er mye som skal på plass før julefreden senker seg. Både på jobb og i hjemmet har de fleste en rekke gjøremål de gjerne skulle gjort, og mange opplever derfor en stressende førjulstid.

– Det blir en utfordring når førjulsstresset kommer i tillegg til stresset en allerede har fra en hektisk hverdag. I ytterste konsekvens kan man utvikle fysiske plager som hodepine, muskulære smerter, og en generell tretthet som en følge av langvarig stress, sier Ivar Sundsbø, fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige.

Se også: Se håndballjentenes treningstips til «førjulsstria»

Fem positive effekter ved trening:

  1. Bedre søvn
  2. Mer energi og overskudd
  3. Bedre evne til å mestre stress
  4. Mindre risiko for hjerte- og karsykdommer
  5. Mindre risiko for muskel og skjelettplager

Forebygg med fysisk aktivitet

Fysioterapeutens beste tips for å få bukt med julestresset, er å forebygge med fysisk aktivitet.

– At fysisk aktivitet har mange positive helsegevinster er en velkjent sannhet. Det er også godt dokumentert at fysisk aktivitet har en gunstig effekt for å redusere følelsen av stress, samtidig som det også bedrer evnen til å regulere oppmerksomheten vår og til å planlegge samt å organisere oppgaver på en bedre måte, sier han.

Ivar sier det er viktig å ta seg tid til å gjennomføre noen enkle treningsøkter i førjulstiden.

Les også: Syv enkle øvelser du kan gjøre hjemme

– Aller helst bør du prioritere å legge inn en treningsøkt eller to i løpet av en uke. Hvis det ikke går, bør du i hvert fall passe på å trimme der du kan i hverdagen, for eksempel ved å gå til jobb, leke ute med barna eller ta trappene i stedet for heisen, sier Sundsbø, og trekker frem seks enkle øvelser:

  1. Løp, intervaller eller trappeløp
  2. Armhevninger
  3. Planken med variasjoner
  4. Knebøy, utfall eller ettbeinsknebøy med ett bein på benk
  5. Balanseøvelser
  6. Spensthopp

Les også: Fire øvelser for å forebygge ryggsmerter

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.