I vinterlandet Norge kan vær- og føreforholdene være krevende. Så hva er viktigst for trafikksikkerheten: bilens kjøreegenskaper? Kvaliteten på veiene? Dekkene? Ingen av delene, slår bilmekaniker Jan Fleinsjø fast.

– Årsaken til uhell og ulykker finner vi nesten alltid i førersetet. Mange ulykker kunne vært unngått hvis vi som sjåfører fulgte noen enkle kjøreregler: Avpass farten etter forholdene, hold avstand til bilen foran og vær oppmerksom, sier han.

Likevel: Selvsagt må bilen ha gode dekk.

– Til enhver tid er det fire «håndflater» av gummi som sørger for at du har bakkekontakt. Det er om å gjøre at disse får så godt grep som mulig, forklarer bilmekanikeren, og trekker frem fem ting det er viktig å vite om bildekk:

Bilmekaniker og rådgiver i Gjensidige Jan Fleinsjø. Foto: Sverre Christian Jarild

1. Mønsterdybde

Mønsteret i dekket sørger for friksjon mot underlaget og leder bort vann og søle. Begge deler er avgjørende for veigrepet, og det er viktig at mønsteret er dypt nok.

– Loven sier minst 3 millimeter på vinterdekk. Jeg er enig med bilorganisasjonene og andre, som mener grensen bør gå ved 4–5 millimeter, sier Jan.

Les også: Ber deg telle til 1003 igjen

2. Rulleretning

De fleste dekk har én bestemt rulleretning eller en innside/utside. Se etter en pil som angir rulleretning eller et merke som sier «outside» eller lignende.

– Rulleretningen er viktig fordi mønsteret er laget for å gi best mulig gripeevne og drenering av vann og sørpe. Hvis dekket er montert feil, reduseres disse egenskapene betydelig. I tillegg øker rullemotstand og slitasjen, noe som fører til mer støy og forbruk av drivstoff, påpeker Jan.

Les også: Ruller av gårde og gjør skader for millioner

3. Lufttrykk

Riktig lufttrykk er viktig med tanke på bremselengde, rullemotstand, slitasje og kjørekomfort.

– Du finner info om din bil i instruksjonsheftet eller på stolpen mellom førerdør og bakdør (venstre b-stolpe), forklarer bilmekanikeren.

Les også: Skinnende blank bil på 1-2-3

4. Levetid

Kvaliteten på gummien er viktig for dekkets egenskaper. Vinterdekk er mye mykere enn sommerdekk, og dermed slites de raskere. I tillegg blir gummiblandingen alltid hardere med tiden.

– Aldringsprosessen påskyndes dessuten av ytre forhold som uv-stråling, veisalt og variasjoner i temperatur. Dette kan føre til at du bør erstatte dekkene selv om mønsteret er innenfor kravet. Personlig kjøper jeg nye vinterdekk etter maks fire år, understreker Jan.

På dekket finner du DOT-koden, som forteller når dekket ble produsert. Koden er på tre eller fire sifre. 0216 betyr uke 2 i 2016. 129 betyr at dekket ble produsert i uke 12 i 1999. (Ikke kjøp det!)

Les også: Mange havner på glattisen vinterstid

5. Lagring

Levetiden påvirkes også av hvordan du oppbevarer dekkene når de ikke er i tjeneste, ifølge Jan.

– Ute i solen hardner gummien raskt. Det beste er et mørkt og kjølig sted. På felg kan dekkene henges opp eller legges flatt. Poenget er å skåne mønsterflaten for trykk. Uten felg kan de lagres stående, sier han.

Les også: Lov å skifte felt i rundkjøringen?

Jans huskeregler for deg som bytter hjul selv:

• Bruk bilens jekkepunkter – forsterkede punkter på undersiden av bilen som tåler trykket av en jekk

• Forviss deg om at håndbrekket er på, og at du jobber på plant underlag

• Sørg for at anleggsflaten mellom felgen og navet/spindelen er rent og uten fremmedlegemer. Hvis felg og nav/spindel ikke får 100 % kontakt, kan hjulet løsne.

• Bolter/muttere skal sitte stramt, men ikke dra til så hardt at du ikke får dem løs ved neste korsvei. Stram én gang til etter noen kilometers kjøring.

Sjekk om du har riktig bilforsikring

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.