Hvert år forårsaker lynnedslag store ødeleggelser på norske hjem, og skadesaker for mangfoldige millioner kroner meldes inn til forsikringsselskapene. Her er tømrerens tips til hva du bør gjøre for å sikre hjemmet når det lyner og tordner.

Tømrer og rådgiver i Gjensidige Simon Olsen. Foto: Sverre Christian Jarild

I 2017 ble det meldt inn nesten 3000 skader til forsikringsselskapene med en kostnad på mer enn 137 millioner kroner, viser tall fra Finans Norge.

Skadene varierte fra en router til under tusenlappen til direkte treff i bygninger med påfølgende brann.

Les også: Slik kan du forberede deg på regn og flomfare

– Et moderne sikringsskap med tykke ledninger og overspenningsvern tåler ofte litt påkjenning før det blir skadet, men det går verre med mer fintfølende gjenstander som telefon, router, PC, varmepumper og lignende, advarer Simon.

Selv om det kan virke håpløst å verne seg mot de enorme naturkreftene er det likevel noen tiltak som kan redusere risikoen for å bli rammet.

Her er Simons 4 tips for å sikre hjemmet når det lyner og tordner:

  1. Trekk ut støpsler fra stikkontakter. Husk også at overspenningen kan gå via signalkabler, eksempelvis til TV eller router.
  2. Monter overspenningsvern. Et overspenningsvern (eller grovvern) kan ta den verste «støyten», men for ekstra beskyttelse for ømfintlige apparater kan man montere mellomvern og finvern. Overspenningsvern i sikringsskapet kan også gi rabatt på forsikringen.
  3. «Lytt» til sikringsskapet ditt. Et sikringsskap varsler oss ved å koble ut sikringskursen dersom noe er skadet. Dersom sikringen fortsatt går etter at man har frakoblet alt utstyr må man få den kontrollert av en elektriker.
  4. For den yngre garde kan det være kjedelig dersom man kobler ut både strøm og internett. Dersom man «må» være online kan man investere i en powerbank og ekstra datatrafikk til mobilen slik at man kan surfe uavhengig av å være tilkoblet strømnettet.

Les mer om bolig- og innboforsikring

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.
HOPP TIL TOPPEN