Desember er en travel måned, hvor det ikke alltid er like enkelt å finne tid til å trene. Her viser håndballprofilene Nora Mørk, Stine Bredal Oftedal, Camilla Herrem og Stine Skogrand fire enkle øvelser som kan hjelpe deg å være fysisk aktiv i den travle førjulsstria.

Når vi går inn i desember, er det mange som er godt i gang med julebord, julelunsjer og juleavslutninger på jobb, skole og aktiviteter.

I tillegg er dette tiden for å vaske til jul, skrive julekort, handle julegaver og … ja, det er ikke uten grunn at forberedelsene til høytiden omtales som førjulsstria.

Men selv om aktivitetsnivået er høyt, kan det bli lite fysisk aktivitet. De gode hverdagsvanene blir fort satt på vent. Og når anledningen til å trene byr seg, frister gjerne godstolen mer enn en tur på treningssenteret. Likevel er det lurt å opprettholde litt fysisk aktivitet, selv om det føles som døgnet har for få timer.

Les også: Ut i vinterlandskapet

Trim gir overskudd

Fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbø

– At mosjon har mange positive helsegevinster, er velkjent. Det er også dokumentert at fysisk aktivitet bidrar til å redusere følelsen av stress. I tillegg styrkes evnen vår til å regulere oppmerksomheten, planlegge og organisere oppgaver. Kort sagt: Mosjon gir bedre helse og mer overskudd, sier fysioterapeut Ivar Sundsbø i Gjensidige.

Han oppfordrer til å fortsette å være i bevegelse også i førjulstiden.

– Selv om du ikke får kommet deg på treningssenteret, finnes det mange muligheter for å holde seg aktiv i hverdagen. Du kan for eksempel gå til jobb, leke ute med barna, og ta trappene i stedet for heisen, for å nevne noe, sier Sundsbø.

Les også: Få ned førjulsstresset

Håndballjentenes favoritter

Kvinnelandslaget i håndball er også travle i førjulstiden. Desember er fast mesterskapsmåned, og i år er det EM-medaljer som står på håndballjentenes ønskeliste. Som toppidrettsutøvere er landslagsspillerne underlagt et profesjonelt treningsregime, men de bruker også enkle øvelser for å holde formen ved like.

Les også: Ta legetimen på mobilen

I disse videoene deler fire av våre største håndballprofiler sine favorittøvelser. Kanskje disse kan hjelpe deg å være fysisk aktiv mellom slagene i førjulsstria?

Camilla Herrem viser øvelsen hoftehev:

Stine Oftedal viser øvelsen utfall:

Les også: Slik lykkes du med nyttårsforsettene

Nora Mørk viser øvelsen step up:

Stine Skogrand viser øvelsen knebøy:

Hvilke øvelser liker du best?

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.