Når feriepengene brenner i lomma, er det viktig å holde hodet kaldt. Her er kortvettreglene du må kunne når du drar på ferie.

Endelig er det sommer og ferietid for de fleste av oss. Kanskje er du blant dem som pakker kofferten og sier på gjensyn til hverdagen? I så fall er du i selskap med mer enn halvparten av alle nordmenn, ifølge næringslivsorganisasjonen Virkes kartlegging av ferievaner.

Tryggere å bruke kort i utlandet

Produktsjef Bjørn Sørensen i Gjensidige Bank

Hjemme trekker du trolig kortene dine flere ganger om dagen uten særlig frykt for tyveri eller svindel. Også ute i den store verden blir det stadig tryggere å bruke betalingskort, ifølge produktsjef Bjørn Sørensen i Gjensidige Bank.

– For eksempel blir færre utsatt for såkalt skimming – at informasjonen på magnetstripen blir kopiert. I tillegg fører kontaktløs betaling, som mange nå kan benytte seg av, til at man må taste PIN-koden sin sjeldnere. Det gir lavere risiko for at uvedkommende får med seg de fire tallene, sier han.

Som eksempel viser han til Gjensidige Banks kort, som nå har en grense på 600 kroner eller fem kontaktløse betalinger før du må slå koden på nytt. Dette gjør at du kan maks miste 600 kroner hvis kortet ditt blir misbrukt. Dette beløpet vil selvsagt bli dekket av banken.

For få år siden sto skimming for over 50 prosent av bedrageriene. Nå er andelen mye lavere. En viktig grunn er at kort med chip/kode og kontaktløs betaling blir vanligere i flere land, ifølge eksperten.

– Dessuten har nok de mer profesjonelle svindlerne beveget seg til andre jaktmarker, sier Sørensen.

Les også: Regionsperre er effektivt mot kortsvindel

Svindler på nettet

Med andre jaktmarker menes Internett. Der går det i hacking og metoden som kalles phishing. Den går ut på å lure deg til å oppgi kort- og kontonumre samt andre personlige opplysninger, som deretter kan misbrukes av kriminelle.

– Dette skjer på nettsider, e-post og telefon. Ofte utgir svindlerne seg for å være fra kjente bedrifter og organisasjoner, som Netflix, Skatteetaten, Microsoft eller banken din. Men ingen seriøse institusjoner vil noensinne kontakte deg på denne måten. De ringer deg heller ikke. Det er bare et forsøk på å få tak i kortnummer, sikkerhetskode og utløpsdato, understreker Sørensen.

Svindlerne blir flinkere for hvert år, og man kan lett bli lurt. Det viktigste er å huske at man aldri skal klikke på linker og gå heller inn på selskapets hjemmeside om man skal oppdatere noe, slår Sørensen fast.

– Vi ser også mange som «selger» investeringer. Et godt tips her er å google nettstedet sammen med ordet scam eller fraus. Da finner man ofte en del interessant informasjon, sier han.

Les også: Du får ID-beskyttelse i innboforsikringen

 Ubehag

Men altså: På reise er det stort sett trygt å bruke kort. Risikoen for at akkurat du blir utsatt for svindel er liten. Men Sørensen understreker at stjålne og kopierte kort fremdeles misbrukes for store summer hvert år, så det er grunn til å være på vakt.

– Selv om banken dekker økonomiske tap som ikke skyldes grov uaktsomhet, er det like fullt svært ubehagelig å bli utsatt for tyveri og bedrageri. I tillegg tar det praktiske knyttet til ryddejobben mye tid og energi, påpeker han.

Les også: Slik skaffer du deg visum

Kortvettreglene:

Før du drar avgårde, er det smart å friske opp kortvettreglene. Da er sjansene store for at du kommer hjem med både kort og konto i god behold.

Les også: Når bagasjen ikke kommer

1) Vern om PIN-koden

Lær den utenat, hold den for deg selv og sørg for at ingen følger med når du taster den inn. Avvis «gode hjelpere» ved minibanken. Benytt deg av kontaktløs betaling, «tæpping», når du kan.

2) Ikke slipp kortet av syne

Det er et verdipapir. Du ville ikke lagt igjen 50 000 kroner i kontanter på hotellsenga mens du slikket sol på stranden, ville du vel? Du må være like forsiktig med betalingskortet. Ikke legg det i baren eller på andre steder hvor det kan misbrukes av folk med uærlige hensikter.

Les også: Huskeliste når du leier feriebolig

3) Bruk regionsperre

Regionsperren stenger for bruk i gitte områder av verden. Hvis du ikke har det med å farte til for eksempel Australia eller Sør-Amerika, er det enkelt å sørge for at kortinformasjonen din er ubrukelig på disse kontinentene. Det er lett å aktivere/endre regionsperre i nett- og mobilbanken.

4) Følg med på kontoen din

Virker noe mistenkelig, eller du mister et kort, skal du sperre det og kontakte banken umiddelbart. Du kan sperre kortet (eller aktivere regionsperren, det fungerer også) i nett- og mobilbanken. Som kunde i Gjensidige Bank ringer du oss på 915 03100 (Norge) eller +47 915 03100 (fra utlandet). Det er smart å lagre disse numrene på telefonen.

Les også: Slik deler du feriebildene helt lovlig

5) Ha alltid med to kort på tur

Oppbevar dem helst på forskjellige steder slik at du har ett i reserve. For øvrig lønner det seg å bruke et såkalt debetkort (pengene blir trukket fra konto umiddelbart) når du skal ta ut penger i minibank. Slike kort har lave eller ingen gebyrer ved uttak. Varekjøp er som regel gebyrfrie både ved bruk av debet- og kredittkort. Kredittkort er smart fordi pengene ikke trekkes fra kontoen din med en gang, noe som gjør det enklere å avdekke svindel. I tillegg har du bedre reklamasjonsrettigheter.

6) Betal alltid i lokal valuta

– Husk at det alltid er smart å betale i lokal valuta, understreker Sørensen. – Aksepterer du tilbudet om å bli belastet i norske kroner, får du dårligere kurs og ender opp med å betale mer enn nødvendig, sier han og legger til:

– Betaler du alt du skylder ved første forfall, unngår du at renten begynner å løpe.

Sjekk om du har de riktige kortene før du drar på ferie

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.