Det er ikke alltid ting går på skinner når man er på reise, og lite er mer frustrerende enn forsinkelser og bagasje som ikke dukker opp. Her er ekspertens råd til hva du bør gjøre, og hva du har krav på, om det skulle oppstå problemer på reisen. 

Dersom forsinkelser oppstår er må du først ta kontakt med transport- eller reiseselskapet ditt, ifølge reiselivsekspert og rådgiver i Gjensidige Lene Hasler.

Reiselivsekspert Lene Hasler. Foto: Gjensidige

– De kan fortelle deg hvilke ekstrautgifter de dekker, i tillegg til å gi informasjon om når du kan forvente å fortsette reisen din, sier Lene, og fortsetter:

– Har du bestilt en pakkereise vil du ofte få god hjelp av reiseselskapet. Hvis det viser seg at de ikke dekker alle ekstrautgiftene dine, kan du imidlertid kontakte forsikringsselskapet. Det som er viktig å huske på er at reiseforsikringen kun gjelder ved forsinkelser forårsaket av værforhold, teknisk/mekanisk feil, trafikkuhell og nødlandinger. Skyldes forsinkelsen andre ting, som for eksempel streik, konkurser, bemanningsproblemer, treg trafikk og lignende, så er det ingen dekning.

Les også: Trivelig langtur med bil? Fullt mulig!

Forbrukerrådet gir deg informasjon om rettighetene dine når du reiser, og hvordan du klager hvis uhellet er ute.

 

Les mer om rettighetene dine

Hvis reisen har flere etapper, og du kommer for sent frem til neste avgang, må forsinkelsen være på 1,5 timer eller mer. Den som reiser er også forpliktet til å holde kostnadene på et rimelig nivå. Forsikringen dekker for eksempel ikke ny flybillett på 1. klasse eller opphold på suite, påpeker reiselivseksperten.

Vær godt forberedt

For å minske risikoen for uheldige konsekvenser ved forsinkelser, kan du også gjøre noen grep selv. Blant annet ved å beregne god tid, og holde deg oppdatert på reiseruten din.

– Vær ute i god tid før avreise, og sjekk at det er tilstrekkelig med tid mellom etappene dersom du for eksempel skal fly med flere mellomlandinger. Det er også lurt å følge med på oppdateringer fra trafikkbildet, både hvis du skal kjøre bil eller ta T-bane. Dersom forsinkelsen er varslet god tid i forveien, vil ikke forsikringen dekke ny reise, sier Lene.

Les også: Dette må du tenke på når du skal bestille reise

Forsinket bagasje

Reiseforsikringen dekker kjøp av det aller mest nødvendige hvis innsjekket bagasje blir forsinket. Dette gjelder umiddelbart etter forsinkelse, men du må likevel huske å få dokumentasjon på forsinkelsen fra transportør.

Har du Gjensidige-appen?

 

I denne kan du blant annet:

– melde skade raskt og enkelt

– finne legekontor nær deg

– se forsikringene dine

– laste ned reisekort

 

Last ned fra AppStore

Last ned fra Google play

– Sørg for å holde kontakt med flyselskapet underveis til du får bagasjen din igjen, og ta vare på alle kvitteringer på innkjøp du ønsker å få erstattet. Mange føler at hele ferien er ødelagt hvis bagasjen blir forsinket og ønsker erstatning for «tort og svie», men det er ikke noe reiseforsikringen dekker, avslutter Lene.

Les også: Syv reisetips for familien

Her er Lenes fire bagasjetips:

1. Les bestemmelsene for innsjekket bagasje
Husk at både transport- og forsikringsselskapene har egne bestemmelser på hva du ikke kan sende som innsjekket bagasje. Trosser du disse bestemmelsene, kan du ikke regne med å få det dekket.
2. Unngå mat i innsjekket bagasje
Mange ønsker å ta med seg mat på reisen, for eksempel norsk laks eller brunost. Blir kofferten forsinket i flere dager, kan det bli en svært ubehagelig opplevelse å åpne den igjen.
3. Pakk det viktigste i håndbagasjen
Sørg for at både verdisaker, bilnøkler og nøkkelen til huset er med deg inn på flyet. Etter en lang reise vil de fleste hjem så fort som mulig, og da er det ekstra kjedelig å stå der på parkeringsplassen uten nøkkel, eller måtte ringe etter låsesmed for å få opp inngangsdøren hjemme.
4. Ta forbehold ved sending av spesialbagasje
Les nøye hvilke regler som gjelder ved sending av spesialbagasje. Mange velger å dra på jakt i utlandet, og tar med seg eget våpen. Da er det viktig at det planlegges ekstra godt med tid før avreisen, men også mellom transportetappene på grunn av nødvendig papirarbeid og sikkerhetskontroller

Les mer om reiseforsikring

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.

HOPP TIL TOPPEN