Nær halvparten av norske pasienters helseplager er jobbrelaterte, og en stor andel knyttes til muskel- og skjelettlidelser. Fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbø forteller hva du kan gjøre for å minske plagene.

Fysioterapeut Ivar Sundsbø

I en norsk studie, publisert i Dagens Medisin i 2015, anslås det at om lag 40-50 prosent av pasienter har hatt helseplager som er forbundet med jobben. Med sykemeldingene som følger koster dette flere titalls milliarder kroner årlig.

– Muskel- og skjelettlidelser er ifølge Formidlingsenheten for muskel- og skjelettlidelser (FORMI) den gruppen av lidelser og sykdommer som «plager flest og koster mest». De samlede utgiftene knyttet til disse lidelsene er anslått til å være mellom 37 og 44 milliarder årlig, sier Ivar.

Les også: Tips for å unngå smerter i nakke og skuldre

“Tennisalbue” og “musearm”

De vanligste muskel- og skjelettlidelsene er nakke- og rygglidelser, leddsykdommer og beinskjørhet, men også senelidelser forekommer hyppig. Hele 40 prosent av all legemeldt sykefravær skyldes diagnoser knyttet til muskel- og skjelettsystemet, viser tall fra Statens arbeidsmiljøinstitutt fra 2015.

– En vanlig senelidelse i mange yrker er såkalt «tennisalbue», eller «musearm», som gjerne oppstår etter langvarige og ensformige arbeidsoppgaver. Dette berører særlig yrkesgrupper som for eksempel elektrikere, rørleggere og tømrere, men er også utbredt blant kontorarbeidere som jobber mye med PC, sier Ivar.

Fysioterapeuten sier symptomene kan være smerter på utsiden av albuen, som av og til kan stråle ut i fingrene.

– Årsaken til smertene er som regel at muskulaturen har blitt overbelastet over lengre tid, og det oppstår til slutt små rifter i senefestet som ikke får tid til å reparere seg selv før det blir belastet på nytt, sier Ivar.

Avlasting viktig

Han råder til å styre unna de aktivitetene som har forårsaket plagene, i hvert fall for en periode.

– Klarer man å avlaste muskulaturen og senefestet er det stor sannsynlighet for at smertene går over av seg selv. I de tilfellene hvor man har hatt plagene over lengre tid kan det, i tillegg til avlastning, være nødvendig med et tilpasset treningsprogram for å bedre toleranseevnen til senefestet, sier Ivar.

Se også: Sånn kan ny teknologi påvirke folkehelsa i framtida

Her er Ivars anbefalte øvelse for å minske slike helseplager:

Start med håndleddet bøyd oppover. Press det så nedover, med jevn motstand, til håndleddet er bøyd nedover, før du repeterer bevegelsen. (OBS! Du skal kun gi motstand på vei nedover). Gjenta bevegelsen 15 ganger før du tar en pause på cirka 2 minutter. Tilpass motstanden slik at du akkurat klarer de 15 repetisjonene. Utfør totalt 4 serier á 15 repetisjoner.

– Dette er en eksentrisk (ettergivende) trening av muskulaturen på yttersiden av albuen, som bør gjøres 2-3 ganger i uka, for å hjelpe mot plagene. Samtidig er det viktig å huske at ingen tilfeller er like, og at hver enkelt vil ha stort utbytte av tilpasset behandling for sine plager. Er du usikker på hvordan du kan bli kvitt plagene dine bør du kontakte legen din, avslutter Ivar.

Les mer om helse- og livsforsikring for enkeltpersonsforetak

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.