Hjem til jul og kos på hyttetur: Når vi fyller bilen med familiemedlemmer, skiutstyr og proviant, og skal ut på krevende vinterføre, er det viktig å pakke smart. Her er Jan Fleinsjøs seks pakketips for en trygg og god biltur.

Hvor mye veier en termos på full fart fremover i en bilkupé? Svaret kan komme til å overraske deg – du finner det lenger ned i artikkelen.

Bilmekaniker og rådgiver i Gjensidige Jan Fleinsjø sier det er viktig å være nøye med pakkingen, når bilen fylles med bagasje.

– Selv små gjenstander kan bli dødelige våpen hvis du må bremse hardt eller er så uheldig å kollidere, advarer Jan.

Han trekker frem Statens vegvesens ulykkes analyser som har vist at dårlig sikret last har ført til alvorlige skader og dødsfall ved flere tilfeller.

– Tung last endrer bilens kjøreegenskaper, forklarer Jan, og legger til:

– Og når du så kjører på glatte vinterveier, som du kanskje ikke kjenner så godt, så øker risikoen betraktelig for at det oppstår farlige situasjoner.

Se også: Fremtidens biler?

Ikke ta lett på tung bagasje! Her er seks gode pakketips fra Jan:

1. Fordel lasten godt i bagasjerommet, og legg de tyngste tingene lengst ned og inn mot bakseteryggen

2. Legg kun veldig lette ting øverst, og pass på at de ikke stikker over nakkestøttene

3. Sikre lasten med stropper og/eller bagasjenett og bagasjeromstrekk

4. I kupeen hører små gjenstander hjemme på gulvet, under seter og i oppbevaringsrom – aldri på hattehyllen. Vær også varsom med å ikke ha objekter under førerens sete som kan finne veien frem til pedalene.

5. En skiboks endrer bilens kjøreegenskaper, og den skal bare brukes til ski og lette gjenstander

6. Hold lasten innenfor bilens og skiboksens maksimale lastevekt, og øk lufttrykket i dekkene etter behov – du finner informasjon om dette i bilens instruksjonsbok

Les også: Kjører du uten tente baklys?

Skal du ut å kjøre i vinter, er det lurt å:

 

– ha nok spylevæske – ting som veistøv, regn og sølesprut hindrer sikten

 

– ha nok drivstoff samt mat og drikke til å takle uforutsette hendelser på veien

 

– vurdere behovet for å ha med kjetting

 

– ha varmt tøy lett tilgjengelig

En termos = opptil 40 kilo

Tilbake til termosen i starten på artikkelen: I kollisjonstester gjennomført av NAF, kom det tydelig frem hvor store krefter som er i sving i en kollisjon.

Ved en bråstopp i 50 km/t vil

  • en termos som veier 1,5 kg bli kastet fremover med en kraft på 45 kg
  • ett par slalåmstøvler som veier 3 kg bli kastet fremover med en kraft på 60 kg
  • ett par ski som veier 5 kg bli kastet fremover med en kraft på 75 kilo

– NAFs tester viser tydelig hvordan en bråstopp kan gjøre relativt små og lette objekter til dødelige våpen. Ved en bråstopp i høyere hastighet blir kraften ytterligere forsterket. Det gjelder derfor å være nøye med pakkingen, sier Jan.

Les også: En trivelig langtur med bil? Fullt mulig!

Her er Jans tre råd til trygg vinterkjøring:

1. Hold god avstand til bilen foran deg

– Mange husker telleregla «1001, 1002 og 1003». Jeg vil si at i krevende trafikksituasjoner og på vanskelig vinterføre, så kan du med fordel fortsette tellingen til i alle fall 1005, sier Jan.

2. Vær våken og oppmerksom

– Bruk av mobiltelefon eller annet håndholdt elektronisk utstyr er forbudt. Husk også å ta hvilepauser underveis når du kjører langt, sier han.

3. Avpass farten etter føret

– På vinterføre er det ofte glatt rett før kryss. Start derfor oppbremsingen tidligere enn på sommerføre. Når ulykker skjer i forbindelse med kryss, skyldes det som oftest feil fartstilpasning i forhold til sikt, situasjon og førers evne, avslutter bilmekanikeren.

Har du riktig bilforsikring?

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.