En av tre nordmenn som har solgt mobilen, har ikke hatt kontroll på om privat innhold og personlige opplysninger er slettet.

Dette kommer frem av en undersøkelse Ipsos har gjort for Gjensidige blant de som har solgt mobilen det siste året.

– Vi mener det er bekymringsfullt at ikke flere tar eget personvern mer på alvor, sier kommunikasjonsrådgiver Marie Brudevold i Gjensidige.

Hun forklarer at de fleste gjerne har «hele livet» på mobilen, inkludert nettbank, registrerte kredittkort, automatisk innlogging i sosiale medier og mye mer.

Kommunikasjonsrådgiver, Marie Brudevold

– Dette gjør oss sårbare, særlig hvis innholdet havner på avveie, sier Brudevold.

Les også: 150 000 nordmenn har fått identiteten misbrukt

Bekymret for innhold på avveie

Undersøkelsen viser også at omtrent en av fire er bekymret for at deres privat innhold på mobilen skal havne på avveie. Tre prosent har opplevd at private bilder fra telefonen har havnet på avveie.

Les også: Korttabbene du må unngå i førjulstiden

Dette råder Brudevold deg til å gjøre før du selger din gamle mobil:

1. Hent ut det som er viktig for deg

Alle bilder, notater, og annen personlig informasjon som du ønsker å ta vare på må hentes ut av enheten og lagres et annet sted.

2. (Don’t) Find my iPhone

Slå av programmer og funksjoner som «Find my iPhone». Dette er en forutsetning for å kunne gjennomføre punkt 3.

3. Full tilbakestilling

Kjør full tilbakestilling til fabrikkinnstillinger, inkludert sletting av all personlig informasjon på mobilen.

Les også: Tenk før du trykker