Det er fort gjort å være uheldig når båten skal på vannet. Her er Redningsselskapets tips til en trygg sjøsetting.

Etter en lang vinter har det for lengst begynt å krible hos båtfolket. Nå er det like før det igjen er klart for det gode liv på sjøen. Men først skal farkosten sjøsettes, og nå gjelder det å holde tungen rett i munnen og båten på rett kjøl.

cErik Knudsen i Redningsselskapet.
Erik Knudsen i Redningsselskapet.

– Båtfolket er som regel flinke til å ta vare på verdiene sine. Samtidig er det en del ting å passe på i en operasjon som transport og sjøsetting er. Uhell skjer, så det kan være smart å friske opp kunnskapen sin før man går i gang, sier regionleder Erik Knudsen i Redningsselskapet.

– En vanlig feil er at hengeren rygges for langt ut i vannet, slik at det kommer vann inn i det elektriske anlegget. Det er heller ikke heldig å utsette bremser og vaiere på undersiden av hengeren for vann, særlig ikke saltvann, legger han til.

Les også: Gode råd til vårens båtpuss

Dårlig start på sesongen

Nær en av ti båtskader skjer i forbindelse med opplag, transport, sjøsetting og opptak, viser Gjensidiges statistikk over kaskoskader. Det er med andre ord en del båteiere som får en dårlig start på sesongen.

Pål Sætershagen, ansvarlig for båtforsikring i Gjensidige

– Derfor er det smart å ha en forsikring som dekker det økonomiske tapet. Vi anbefaler at man i det minste velger Båt Kasko, som dekker skader som skjer under transport, opplag, sjøsetting og opptak av båt, sier produktsjef Pål Sætershagen i Gjensidige.

Hvis man velger Båt Pluss, dekkes i tillegg opplagsutstyr som krybbe, presenning og stativ uten begrensning i erstatningssum.

Les også: Mange båtskader skjer om vinteren

Ber om tips og råd

Redningsselskapet har baser langs hele kysten, og hver vår svarer mannskapene på spørsmål fra folk som trenger tips og råd om hvordan båten bør settes på sjøen.

Artikkelen fortsetter under.

– Slike henvendelser er det bare hyggelig å få. Redningsselskapet er opptatt av at folk skal ha gode opplevelser i båt. Å bidra til at farkoster kommer trygt på vannet er en del av dette, sier Knudsen.

Les også: Roing – ta i et tak sammen med andre

Redningsselskapets åtte tips til en trygg sjøsetting:

  1. Før du setter i gang – sjekk om du trenger hengerlappen. Reglene finner du forklart hos Statens vegvesen. Opplysninger om tillatt totalvekt finner du i vognkortene til bilen og hengeren.
  2. Er du ikke vant til å kjøre med henger, kan det være lurt å øve litt på forhånd. Husk at du må ta større svinger enn vanlig. Å rygge med henger er i tillegg en egen øvelse.
  3. Fest båten med minimum tre lastestropper. Fire stropper er anbefalt. Sjekk at hengeren henger godt på festet, at lys og bremser virker og at stroppene sitter stramt. Trenger dekkene mer luft?
  4. Kjør forsiktig! Det er store krefter i sving, og for høy fart i fartsdumper har tatt knekken på mang en båt – bokstavelig talt. Husk at du tar stor plass på veien. Bruk speilene og vis hensyn.
  5. Hvis det er trangt og travelt på slippen, er det veldig lurt å ha med en hjelpemann som står ute og passer på at alt går riktig for seg.
  6. Når du skal rygge ut i vannet, må den elektriske platen bak fjernes først. Sørg for at vannet ikke kommer over navet på hengerhjulene. Trekk ut kontakten mellom henger og bil under sjøsettingen.
  7. Husk å sette på håndbrekket. Det finnes mange eksempler på folk som har glemt dette med påfølgende rask sjøsetting av både båt og bil.
  8. Spyl av hengeren etter sjøsetting og spray alle elektriske kontakter med fuktdrivende spray som 5-56 eller WD-40.

Sjekk om du har riktig båtforsikring

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.