Julen er en høytid fylt med mange deilige, kaloririke måltider. Det finnes imidlertid råd til deg som ønsker å gjøre julefeiringen litt sunnere. Her er ekspertenes beste tips. 

Cathrine Borchsenius. Foto: Alberto Palladino.

– Noen julekaker, et par glass øl eller vin, samt ekstra mye middag med dessert kan fort bli mange kalorier til sammen, sier Cathrine Borchsenius.

Hun er utdannet klinisk ernæringsfysiolog ved Universitetet i Oslo, og hun står bak BraMat.no. Det er et nettsted som gir tips og informasjon om mat og helse.

– Den er ikke nødvendigvis noen bestemt matvare som er kalorisynderen, for det dreier seg om mengder. Det handler om å unngå at summen av kalorier du tar inn blir større enn summen av kalorier du forbruker, sier ernæringsfysiologen.

Les også: Få ned førjulsstresset

Sunne matvalg i julen

Borchsenius mener ikke at du skal unngå spesifikke retter i julen, men trekker fram noen alternativer som er sunnere enn andre.

– Det finnes sunn mat som også gir julestemning, som for eksempel klementiner og nøtter. Det samme gjelder mye av den maten som du ofte finner på julefrokoster og koldtbord, som sild, laks, eggerøre og skinke, forklarer hun.

Samtidig peker ernæringsfysiologen på den doble effekten som akevitt, gløgg og andre alkoholholdige juledrikker kan ha.

– Alkohol gir ikke bare ekstra kalorier, men kan få oss til å løsne opp og slappe av. Da hiver vi kanskje innpå mer snacks, mat og drikke enn vi ellers hadde gjort, sier Borchsenius.

Les også: Slik lykkes du med nyttårsforsettene

Aktivitet mellom julemåltidene

Ivar Sundsbø er fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige, og han forstår at ikke alle får prioritert trening midt i julefeiringen.

Ivar Sundsbø, fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige

– Om du ikke rekker å trene i julen, kan du i hvert fall passe på å være fysisk aktiv innimellom. Det kan inkludere alt fra å gå en tur, leke ute med barna eller velge trappene framfor heisen. Da kan du ha bedre samvittighet når du nyter julemåltidene, sier han.

Borchsenius synes julen er en fin tid for å komme seg ut.

– Dette er den mørkeste tiden av året, men fridagene gjør at du kan komme deg ut på tur midt på dagen. Selv om det er juleselskap hver dag, vil de fleste rekke en tur før eller etter, så lenge de prioriterer det, sier hun.

Les også: Aktivitetsmåler til jul?

Trening i julen

Fysioterapeut Sundsbø tror enhver form for fysisk aktivitet i julen kan være nyttig, men understreker at trening er å foretrekke.

– Det aller beste er om du legger inn en ukentlig treningsøkt eller to i løpet av julen. Fysisk aktivitet har mange positive helsegevinster, og dette kan derfor bidra til at du får en sunnere juleferie, sier han.

Borchsenius mener at det fint går an å trene uten å dra hele veien til treningssenteret.

– Det er utrolig hvor mye du kan få ut av en treningsøkt du gjennomfører hjemme eller ute. Terskelen er bare å komme i gang, sier hun, og henviser til Sunn&Sprek for spesifikke tips, treningsprogrammer og webtrening som kan gjøres hvor som helst.

Les også: Tok juleferien utenlands

Gjør det enkelt

Borchsenius poengterer at julen først og fremst bør nytes, og at tiltak for å være sunn bør holdes enkle og gjennomførbare.

– Jeg tenker at du ikke skal være altfor opptatt av sunnhet akkurat i julen. Det skal være lov til å spise ribbe og marsipan. Hvis du holder et visst aktivitetsnivå samtidig som du ikke overspiser, så er det egentlig greit, sier hun.

Fysioterapeut Sundsbø er enig i at julen ikke bare skal handle om sunnhet. Han foreslår derfor fem enkle øvelser som mange av oss kan få til:

1. Løp, intervaller eller trappeløp
2. Armhevninger
3. Planken
4. Knebøy
5. Spensthopp

Les også: Sykler hele året