Er du redd for å kjøre bil om vinteren? Kvitt deg med uvanene, sørg for å være riktig skodd og lær bilen din å kjenne, så blir du en tryggere sjåfør.

Halvparten av norske sjåfører kvier seg for å kjøre på vinterføre, kom det frem da NAF-magasinet Motor tok tempen på norske bilister.

Nordmenn er muligens født med ski på beina, men på fire hjul havner altså mange utenfor komfortsonen – og veien. Vi bulker mer, havner oftere i grøfta og pådrar oss flere personskader på vinteren enn på sommeren.

Slipper unna med slurv

I Motors undersøkelse svarte nær 9 av 10 spurte at de reduserer farten på vinterføre.

– Det er veldig bra, men likevel har norske bilister mer å gå på, sier fagsjef Morten Fransrud i NAF Trafikktrening. Han mener mange legger seg til en kjørestil som fungerer på sommerføre, men som ikke egner seg når veien blir hvit og glatt.

– Når veigrepet er godt, er det lettere å slippe unna med slurv, feilvurderinger og en aggressiv kjørestil. Problemene oppstår fordi det er vanskelig å legge bort slike uvaner på vinterføre, forklarer han.

Med andre ord: Vi er for harde på gassen, bremser for sent, kjører for fort inn mot kryss og foretar risikable forbikjøringer. Og vi blir i mye større grad straffet for det. Fransrud understreker at en trygg sjåfør er en som tilpasser kjørestilen til

* føret
* veistrekningen
* dekkene og bilens utstyr og beskaffenhet
* egne ferdigheter.

Les også: Slik gjør du bilen klar for kulda

Føret

Norske vinterveier kan by på ekstreme forhold som forandrer seg raskt. Lokale værforhold og sol/skygge kan føre til store endringer i veigrepet innenfor korte avstander. Husk også at veigrepet er dårligst der folk bremser og akselererer, for eksempel inn og ut av kryss og rundkjøringer.

– I tillegg påvirkes veigrepet av temperaturen. Ved minus 15 kan bilen sitte som klistret på snø og is. Ved nullføre, med slaps og blank is, er veigrepet selvsagt et helt annet, sier Fransrud.

Pleier du å bremse hardt for å sjekke veigrepet? Fransrud foreslår en annen taktikk.

– Gi gassen et ekstra trykk på vei ut av et kryss eller rundkjøring. Du har større kontroll ved akselerasjon enn ved nedbremsing, og du får testet veigrepet på et mer relevant sted.

Les også: Se opp for glatte kjøreforhold

Veistrekningen

Vi har mange brede og fine veier her til lands, men også mange mil med smale og svingete strekninger. Tilpass kjørestilen deretter, og vær ekstra oppmerksom på kombinasjonen av tung last og veier du ikke kjenner så godt.

– I tillegg er det viktig å ta hensyn til sikten. Vintermørket er en god grunn til å sette ned farten. Sikten blir enda dårligere i regn eller tett snødrev, sier Fransrud og ber deg ta hensyn til at synet svekkes med alderen.

– Hvis en 25-åring oppdager en person i mørket på 100 meters avstand, ser en 55-åring personen først når hun er 50 meter unna, opplyser han.

Les også: Mange havner på glattisen vinterstid

Dekkene

Vinterdekk skal ha godkjent mønsterdybde og riktig trykk, og de bør ikke være for gamle. Gummien blir hardere med tiden, og det fører til vesentlig dårligere gripeevne.

Dekk, med eller uten pigger, skal ha minst 3 millimeter mønsterdybde mellom 1. november og mandag etter 2. påskedag. I Nord-Norge gjelder kravet mellom 16. oktober og 30. april. På dekk til biler over 3 500 kilo skal mønsterdybden være minst 5 millimeter.

– Riktig lufttrykk er ekstra viktig på glatt/vått føre, i svinger og ved harde nedbremsinger, sier Fransrud. Han understreker betydningen av å jevnlig kontrollere trykket jevnlig – og å fylle ekstra luft når bilen er tungt lastet.

– Riktig lufttrykk er dessuten bra for lommeboka og miljøet. Dekkene varer lenger, mens forbruket og utslippene går ned, påpeker han og gir et godt tips for økt fremkommelighet:

– Når føret skifter fra saltet vei til ren snø, kan du øke veigrepet dramatisk med en sprayboks med dekkvask. Den fjerner den speilblanke hinnen som veisaltet skaper.

Les også: Fem ting du må vite om bildekk

ABS, ESP, etc.

Nyere biler er tryggere enn gamle. Mye skyldes såkalte førerassistentsystemer. Disse griper automatisk inn når bilen mister veigrepet, og er gode bidrag til trafikksikkerheten – så lenge du spiller på lag med dem.

– I gamledager lærte vi å trå inn kløtsjen. Det er neppe en god reaksjon hvis du mister veigrepet i en moderne bil. Trolig bør du heller slippe gassen og holde forhjulene i den ønskede kjøreretningen for at de automatiske systemene skal fungere optimalt, sier Fransrud.

Du bør gjøre deg godt kjent med de automatiske sikkerhetssystemene i bilen din. NAFs øvingsbaner er bygget for formålet, men du kan også bruke en tom parkeringsplass eller andre åpne plasser.

– Det kan være skummelt å miste kontrollen over bilen. Men det er mye bedre at det skjer under kontrollerte forhold enn i trafikken, minner Fransrud om.

Han ber førere av firehjulsdrevne biler være ekstra oppmerksomme.

– Firehjulsdrift er gull verdt på vei opp bratte bakker, men også disse bilene kjører av veien på vinterføre. Det er fort gjort å overvurdere kjøreegenskapene, for firehjulstrekk opphever på ingen måte naturlovene. Til syvende og sist er det personen bak rattet det kommer an på.

Les også: Tre glattkjøringstips for unge sjåfører

Deg selv

Ingen er like, heller ikke når vi setter oss bak rattet. Kjørestilen og evnen til å takle utfordringer i trafikken henger sammen med erfaring og andre egenskaper som det er viktig å ta hensyn til. Fransrud fraråder for eksempel å kjøre i følge på lengre bilturer.

– Det er de flinkeste, eventuelt de med høyest selvtillit, som setter standarden. Det kan gjøre de andre ukomfortable. Bli heller enige om å møtes på avtalte steder, uten tidsfrister. Da kan hver og en kjøre i sitt eget tempo. Å avpasse farten til forholdene er det viktigste du gjør for å unngå å sette deg selv og andre i fare.

 

 

Les også: Bussen skal alltid frem, eller?

Ni nyttige veivettregler:

1. Hold god avstand til bilen foran: «1001–1002–1003»-regelen gjelder fortsatt og kan gjerne økes til «1005» når veibanen ikke er tørr.

2. Avpass farten til om asfalten er bar, våt eller islagt. – i 70 km/t vil bremselengden være cirka 50 meter på våt vei, rundt dobbelt så lang som på tørr asfalt.

3. Hold din plass i køen. Tiden du sparer på forbikjøringer er liten sammenliknet med den økte risikoen.

Les også: Lov å skifte felt i rundkjøringen?

4. Vær våken og oppmerksom, løft blikket opp og frem for bedre oversikt.

5. Ikke bruk mobiltelefonen og la andre styre musikkanlegget og ta seg av barna i baksetet.

6. Sørg for at du kjører på dekk som har tilstrekkelig mønsterdybde (loven sier minst 3 millimeter om vinteren, men du bør ha mer)

Les også: Ber deg telle til 1003 igjen

7. Sjekk lufttrykk (se vognkortet eller innsiden av drivstofflokket) og husk å ta hensyn til tung last.

8. Moderne biler har mye utstyr som bidrar til økt sikkerhet, men dette erstatter verken fysiske lover eller sunn fornuft.

9. Hold frontruten ren, ha godt med spylevæske og bruk solbriller ved behov.

Les også: Bruker du billysene riktig?

Ut på tur? Slik bør du pakke bilen

  1. Ikke legg tunge ting i skiboksen – legg de tyngste gjenstandene innerst i bagasjerommet
  2. Ikke legg gjenstander løst i baksetet eller slik at de kan komme i stor fart fra bagasjerommet hvis du må bremse hardt
  3. Ikke overstig bilens og skiboksens maksimale lastevekt
  4. Ha nok spylevæske – ting som veistøv, regn og sølesprut hindrer sikten
  5. Ha nok drivstoff samt mat og drikke til å takle uforutsette hendelser på veien
  6. Vurder behovet for å ha med kjetting
  7. Ha varmt tøy lett tilgjengelig

Les mer om bilforsikring

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.