Trøbbel med å holde nyttårsforsettene? Du er ikke alene. Her er fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbøs råd til hvordan du enklere kan lykkes med nyttårsforsettene.

Fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbø

– Med nyttårsforsettene setter vi oss mål. Det er positivt, og også helt nødvendig hvis vi ønsker å oppnå noe. Samtidig ser vi en tendens til at mange setter seg mål som kanskje er litt for høye, uten å ha tenkt godt nok gjennom hva som skal til for å nå målene, sier Ivar.

Han understreker at det er viktig å tenke gjennom hvilke endringer som må til i hverdagen, før en setter de endelige målene og bestemmer nyttårsforsettene.

– Hvis vi setter oss for høye mål, uten en konkret plan, øker vi sjansen for å mislykkes. For de fleste av oss vil det å mislykkes føles som et nederlag og ha negativ innvirkning på motivasjonen. Med noen enkle grep kan du imidlertid sørge for at sjansen for suksess øker, forklarer fysioterapeuten.

Les også: Så enkelt kan du få et sunnere kosthold

Ivar trekker frem fire punkter for å sette et fornuftig mål:

1. Det må være spesifikt og målbart – eksempel: Løpe 3000 meter på under 15 minutter

2. Det må være viktig for deg å nå målet – eksempel: Det vil gi meg sårt tiltrengt energi og overskudd i hverdagen

3. Det må være realistisk – det er fint å legge lista høyt, men om det kjennes uoppnåelig mister du fortere motivasjonen, og sjansen for at du dropper ut øker.

4. Det må ha en tidsfrist – eksempel: Dette skal jeg klare før sommerferien.

– Det kan også være lurt å sette seg delmål på veien mot det overordnede målet. Dette øker motivasjonen og du ser sannsynligvis en gradvis progresjon når du er i gang, sier Ivar.

Les også: Få mest mulig ut av hverdagsaktiviteten

Her er Ivars tips til tre nyttårsforsetter som kan hjelpe deg å komme i bedre form:

1. Delta i en idrettskonkurranse i løpet av det neste året, som du må trene for å komme i form til

2. Klare å gå/løpe/svømme/sykle en bestemt distanse innenfor en bestemt tid

3. Gjennomføre et gitt antall repetisjoner (alternativt med en gitt vektmotstand) på en styrkeøvelse

Les også: En ukemeny kan spare deg for både tid og penger

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.