Trøbbel med å holde nyttårsforsettene? Du er ikke alene. Her er fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbøs råd til hvordan du enklere kan lykkes med nyttårsforsettene.

Fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbø

– Med nyttårsforsettene setter vi oss mål. Det er positivt, og også helt nødvendig hvis vi ønsker å oppnå noe. Samtidig ser vi en tendens til at mange setter seg mål som kanskje er litt for høye, uten å ha tenkt godt nok gjennom hva som skal til for å nå målene, sier Ivar.

Han understreker at det er viktig å tenke gjennom hvilke endringer som må til i hverdagen, før en setter de endelige målene og bestemmer nyttårsforsettene.

– Hvis vi setter oss for høye mål, uten en konkret plan, øker vi sjansen for å mislykkes. For de fleste av oss vil det å mislykkes føles som et nederlag og ha negativ innvirkning på motivasjonen. Med noen enkle grep kan du imidlertid sørge for at sjansen for suksess øker, forklarer fysioterapeuten.

Les også: Så enkelt kan du få et sunnere kosthold

Ivar trekker frem fire punkter for å sette et fornuftig mål:

1. Det må være spesifikt og målbart – eksempel: Løpe 3000 meter på under 15 minutter

2. Det må være viktig for deg å nå målet – eksempel: Det vil gi meg sårt tiltrengt energi og overskudd i hverdagen

3. Det må være realistisk – det er fint å legge lista høyt, men om det kjennes uoppnåelig mister du fortere motivasjonen, og sjansen for at du dropper ut øker.

4. Det må ha en tidsfrist – eksempel: Dette skal jeg klare før sommerferien.

– Det kan også være lurt å sette seg delmål på veien mot det overordnede målet. Dette øker motivasjonen og du ser sannsynligvis en gradvis progresjon når du er i gang, sier Ivar.

Les også: Få mest mulig ut av hverdagsaktiviteten

Her er Ivars tips til tre nyttårsforsetter som kan hjelpe deg å komme i bedre form:

1. Delta i en idrettskonkurranse i løpet av det neste året, som du må trene for å komme i form til

2. Klare å gå/løpe/svømme/sykle en bestemt distanse innenfor en bestemt tid

3. Gjennomføre et gitt antall repetisjoner (alternativt med en gitt vektmotstand) på en styrkeøvelse

Les også: En ukemeny kan spare deg for både tid og penger