Snart er det jul igjen, men før den tid skal altfor mange oppleve å få en bil i «rumpa». – Folk kjører for tett, sier politiet, som vil ha oss til å telle til 1003 igjen.

Pang! Enda en gang smalt det fordi en bilfører ikke oppfattet at bilen foran senket farten. Og slike hendelser blir det stadig flere av, viser statistikken. I Oslo skyldes hele 1 av 4 kollisjoner påkjørsel bakfra, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. På landsbasis er andelen 1 av 5.

Politioverbetjent Finn Erik Grønli ved seksjon for trafikk- og sjøtjeneste, Oslo politidistrikt

Tallene viser snittet for hele året, men på vinterføre er risikoen for uhell ekstra stor, viser tall fra Gjensidige.

– Hvert eneste år øker antallet bulkeskader kraftig i desember, opplyser kommunikasjonssjef Christian Haraldsen.

Oppskriften på et ublidt møte med en medtrafikant inneholder både én del glatt vei, en god klype mørke og, i disse tider, en solid dose førjulsstress. Det er ikke uten grunn at bulkedagen inntreffer i innspurten til høytiden. (For øvrig viser Gjensidiges statistikk at 1. juledag er den tryggeste dagen for bilkjøring i høytiden.)

– Påkjørsler bakfra ligger på toppen av ulykkesstatistikken. Selv om slike kollisjoner som regel ikke fører til alvorlige skader på materiell eller personer, vet vi at mange som har vært utsatt for dette får problemer med rygg, nakke eller hode i ettertid, sier politioverbetjent Finn Erik Grønli ved seksjon for trafikk- og sjøtjeneste i Oslo politidistrikt.

– Slike plager kan være ille for den enkelte. I tillegg kan det bli store ringvirkninger som følge av sykmeldinger, økt press på helsevesenet og så videre, legger han til.

Les også: Å, (h)jul med din vrede

Gammel regel frem fra glemselen

Mange vil huske 1001–1002–1003-kampanjen som Gjensidige og Norges Automobilforbund (NAF) sto bak. Tresekunders-regelen ga trafikanter en god pekepinn på hvor stor avstanden til kjøretøyet foran burde være. Og nå må den gode, gamle huskeregelen frem fra glemselen, mener Grønli.

– Hvis alle bilførere holdt en avstand tilsvarende tre sekunder til bilen foran, ville det trolig ført til en solid nedgang i antallet ulykker. Mange mennesker, familiene deres og samfunnet som helhet ville blitt spart for store omkostninger, påpeker han.

Les også: Mørkere kjøreforhold i vente

Loven gir rammer

Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen

Trafikkreglene er ikke konkrete når det gjelder avstand mellom kjøretøy. I § 5.3 står det at man skal plassere seg slik at man rekker å stoppe hvis bilen foran bremser ned eller stanser helt. I tillegg skal avstanden mellom to biler være stor nok til at en forbikjørende bil kan legge seg inn mellom dem.

– Sammen med § 3, som sier at alle har plikt til å vise hensyn og opptre aktsomt i trafikken, gir reglene trafikantene et rammeverk. Innenfor rammene må hver enkelt selv vurdere hvordan han eller hun kan ferdes i trafikken på en trygg måte, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Les også: Fem ting du må vite om bildekk

Pass på deg selv og andre

Ranes mener tresekunders-regelen er en god tommelfingerregel som flere bør følge. Samtidig er det aller viktigste å tilpasse kjørestilen etter forholdene.

– Hvis det for eksempel er glatt eller dårlig sikt, kan en avstand tilsvarende tre sekunder faktisk være for liten, påpeker hun og legger til at «jobben» som bilfører ikke bare handler om å passe på seg selv.

– Det er menneskelig å feile. Det gjelder også for dine medtrafikanter. Derfor dreier trafikksikkerhet seg i stor grad om å gi seg selv tid og rom til å håndtere situasjoner som oppstår også på grunn av andres feil.

Les også: Lov å skifte felt i rundkjøringen?

Telefonen er en versting

Det blir stadig flere biler og tettere trafikk på veiene. Men i stedet for å bli mer årvåkne, er bilførere generelt blitt mindre flinke til å følge med på det som skjer rundt dem, fremholder politiet. Og det er særlig telefonen og skjermer av ulike slag som stjeler oppmerksomheten.

– Mobilen er en versting. At folk prater i telefonen uten et håndfri-system er skummelt nok. Spesielt ille er det å se at mange taster og til og med følger med på skjermen mens de skal kontrollere en flere tonn tung metallkasse i høy hastighet, sier Finn Erik Grønli.

– I løpet av bare fire sekunder vil en bil som holder 80 km/t flytte seg like langt som langsiden på en fotballbane. Et øyeblikks uoppmerksomhet kan gi store konsekvenser for deg selv og andre, avslutter han.

Les også: Mange havner på glattisen vinterstid

Les mer om bilforsikring

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.