Blir du syk mens du er langt hjemmefra, er det ekstra trygt å ha en norsk lege i lomma.

Nordmenn er en reiseglad gjeng, det er ingen hemmelighet. Men reisefeberen koster. Stadig flere blir syke og/eller utsatt for uhell. I 2017 betalte forsikringsselskapene ut nesten én milliard kroner i erstatning til kunder som trengte medisinsk behandling.

Hvilke sykdommer og uhell er de mest vanlige? Basert på erfaring fra mange tusen saker har Gjensidige satt opp denne topp 5-listen:

1)         Mage og tarm
2)         Luftveier
3)         Øre og hals
4)         Fall og bruddskader
5)         Stikk og bitt

De fleste sykdomstilfellene oppstår i klassiske «norske» ferieland som Sverige, Danmark, Hellas, Thailand og Kanariøyene – i tillegg til en del i USA.

Les mer: Disse sykdommene får vi på ferie

Språkproblemer

Produktsjef Anne Stake Løvdahl i Gjensidige

– Det er aldri gøy å bli syk. Ekstra kjedelig er det når du hadde sett frem til en fin ferie. Hvis du er på et ukjent sted, kan det bli litt styr når du skal finne et legekontor – og komme deg dit. På toppen av dette kommer kanskje språkbarrieren, sier produktsjef Anne Stake Løvdahl i Gjensidige.

Må man til lege, så må man til lege. Sånn er det bare, det vet alle som har opplevd å bli ordentlig syk på tur. Samtidig viser listen ovenfor at det som regel ikke dreier seg om veldig alvorlige ting. Løvdahl peker på at det kan oppstå tvil om hvorvidt det er nødvendig å oppsøke medisinsk hjelp.

– Hvis du er i tvil, kan det være en god idé å ta en video-konsultasjon med en norsk lege før du eventuelt oppsøker helsehjelp lokalt, sier hun.

Les også: Skyhøyt skadenivå i Spania om sommeren

Gir råd på video

På kontoret sitt har Lars Gullestad alt det medisinske utstyret du forventer hos en lege. Nå inngår også mobilen som et medisinsk «apparat», som lar Gullestad konsultere pasienter utenfor lokalene i Colosseum medisinske senter i Oslo. Han er en av flere leger man møter hos tjenesten Legene på mobilen, som er levert av Eyr Medical. Stadig oftere kommer det henvendelser fra nordmenn som ferierer utenlands.

Lege Lars Gullestad ved Colosseum medisinske senter og i Eyr Online

– Da går det ofte i spørsmål om luftveisproblemer, magetrøbbel, mindre kuttskader og andre typiske «reisesyker», forteller legen. Ved å prate med og observere pasienten via video, får han et godt inntrykk av sykdomsbildet.

– Det å møte folk «ansikt til ansikt» via skjermen er ofte jevngodt med å være tilstede i samme rom. Som regel får jeg informasjon nok til å kunne stille en diagnose og gi råd, for eksempel om nødvendige medisiner, slår Gullestad fast.

Les også: Dette bør du tenke på når du bestiller reise

Språkbarrieren

Ifølge legen oppgir mange pasienter at det føles trygt å snakke med en norsk lege. Språkbarrieren kan ellers oppleves som stor når man befinner seg i utlandet. Det gjelder ikke minst når det er barn involvert. Dessuten er det mange som er usikre på hvordan de skal navigere i et fremmed system, selv om det er hjelp å få fra forsikringsselskapet.

– Det er praktisk å kunne få legen på «besøk» på hotellrommet sitt. Da slipper man å sette himmel og jord i bevegelse for å legge ut på en større ekspedisjon – i hvert fall i første omgang. For det skjer selvsagt at vi råder folk til å oppsøke lege eller sykehus ut fra det vi ser og hører på telefonen, sier Gullestad.

Les også: Ta legetimen på mobilen

Kort ventetid

Forretningsutvikler William Karlsen i Eyr Medical opplyser at 5-6 minutter er vanlig ventetid for en drop in-avtale.

– Det betyr at du skal få svar på det du lurer på nærmest umiddelbart, slik at du kan fortsette ferien så raskt som mulig, sier Karlsen.

Han opplyser at du kan gi samtykke til at Eyr Medical formidler relevant informasjon direkte til forsikringsselskapet.

– Dette bidrar til å forenkle et eventuelt skadeoppgjør, både for deg som kunde og selskapet.

Les også: Fem tips før langreisen

Inkludert i reiseforsikringen

Legetime på mobilen inngår i flere av Gjensidiges reiseforsikringer: Reise Pluss, Tekna Reise, Reise Ung, Startpakken og  Reise Light. Har du reiseforsikring for familie, kan alle medlemmene bruke tjenesten – som er uten egenbetaling.

Anne Stake Løvdahl fremhever legetime på mobilen som et fint alternativ til vanlige legebesøk ved mindre alvorlige ferieskader og -sykdommer. Hun understreker imidlertid at en legetime på mobilen ikke er anbefalt i alle situasjoner.

– Blir du akutt og/eller alvorlig syk eller skadet, er det selvsagt det lokale nødnummeret for øyeblikkelig hjelp som gjelder. I tillegg kan du kontakte Gjensidige/Goudas alarmsentral på +45 88 24 73 00 for hjelp med det praktiske når du trenger medisinsk behandling i utlandet.

Fakta om Legene på mobilen

* Tilgjengelig hver dag kl. 08–22 på hverdager og kl. 10–22 i helger og på helligdager (norsk tid)

* For å kunne bruke tjenesten, må du laste ned appen «Eyr» fra App Store eller Google Play og registrere ditt forsikringsnummer

Les mer om Legene på mobil og hva du kan få hjelp til: Ta med deg legen på ferien

Har du riktig reiseforsikring?