Passer det dårlig med legebesøk? Hent heller legen hjem ved hjelp av en app på telefonen, og ta legetimen i sofakroken.

– God kveld, det er lege Lars Gullestad som ringer. Hva kan jeg hjelpe deg med?

Lars Gullestad. Foto: Colosseumklinikken

Til daglig er Gullestad fastlege ved Colosseumklinikken Medisinske Senter i Oslo. Men nå er han på plass i stua vår, og klar for å gjøre en konsultasjon på video. Denne ble bestilt via en app på telefonen, og vips, så ble venterommet på legevakten erstattet med en legetime i sofakroken. Nå er hjemmebesøkene vi kjenner fra gamle dager tatt inn i den digitale tidsalder.

– Gjennom en videosamtale kan vi gi råd om mange ting som folk lurer på angående helsen sin. Spørsmålene handler blant annet om muskel- og skjelettplager, fornying av resept, fordøyelsesproblemer, hudplager, prevensjon og barnesykdommer. Vinterstid er mange forkjølet eller har influensasymptomer, mens allergi er en gjenganger om sommeren, forteller Gullestad.

Les også: Legeskrekk og helseangst stopper oss fra legebesøk

Gode medisinske råd

Han påpeker imidlertid at ikke alle medisinske spørsmål egner seg for video. Av og til er det nødvendig med en fysisk undersøkelse. Og det hender at Gullestad og kollegene hans må råde pasienter til å oppsøke legevakten.

– Men det skjer sjelden. Vanligvis kan vi gi gode medisinske råd og nødvendig behandling basert på det vi ser og hører via telefonen. Og som regel skjønner folk selv hva som egner seg for videosamtale, og hva de heller bør ta opp med fastlegen, sier han, og fortsetter:

– Som fastlege har jeg dessuten erfart at mange konsultasjoner dreier seg om spørsmål som ikke krever at pasienten møter opp fysisk.

Online doktor har i utgangspunktet «alle rettigheter». Men legene utviser skjønn når det gjelder sykemelding og resept på vanedannende medisiner. Hovedregelen er at disse oppgavene er fastlegens ansvar.

Les også: Slik forbereder du deg til legetimen

Fremtidens helsevesen

Det er selskapet Eyr Medical AS som står bak appen Eyr. Gründer og daglig leder Karl Martin Lind mener tjenesten hører hjemme i fremtidens helsevesen som et supplement til fastlegeordningen.

– Det fine med Eyr er blant annet at du slipper lang ventetid og ikke må ta hensyn til vanlig kontortid. De hittil 300 siste drop in-konsultasjonene hadde ventetid på i snitt seks minutter, sier Lind.

Nordmenn går i snitt til lege 5,2 ganger per år.

 

I Europa for øvrig er snittet 6,2 legebesøk.

 

Kilde: FHI

I tillegg får du tilgang til medisinsk ekspertise uansett hvor du er, også i utlandet.

– Det kan føles trygt å snakke med en norsk lege fremfor å overvinne språkbarrierer og andre utfordringer i et fremmed land, sier han.

Se også: Slik kan ny teknologi påvirke folkehelsen i fremtiden

Økt verdi for både arbeidsgiver og ansatt

Et legebesøk tar tid. Et vanlig anslag lyder på cirka to timer inkludert reise- og ventetid.

– I en travel hverdag kan det være vanskelig å presse inn en legetime. Med Eyr kan du gjøre alt fra et møterom på jobben og være ferdig på under et kvarter. Det tjener både du og arbeidsgiver på, fremhever Lind, som peker på at mange har helseforsikring gjennom jobben, før han avslutter:

– Eyr øker verdien av helseforsikringen for både arbeidsgivere og ansatte.

Les også: Få ekstra tjenester med behandlingsforsikring

Slik virker Eyr

1. Last ned appen (Eyr) til i AppStore eller Google play

2. Logg inn med BankID

3. Legg inn et betalingskort, eller en forsikringsavtale som gir deg rett til gratis konsultasjon. Uten forsikring er prisen kr 350 per konsultasjon.

4. Bestill time i åpningstidene 8-22 på hverdager og 10-22 i helger og på helligdager. Du kan også velge drop in-time, der ventetiden normalt er 5-10 minutter.

5. Legen ringer når du har time

6. Etter samtalen kan du om nødvendig bestille ny time. Som regel vil du motta en melding med legens notater og/eller bekreftelse på at du har fått resept, henvisning eller legeerklæring.