Som profesjonell håndballspiller og fulltidsmamma for Alexander (10) og Oscar (åtte måneder), må Heidi Løke, i likhet med de fleste andre mødre, balansere høye ambisjoner både på jobb og i hjemmet.

Heidi Løke og minsten Oscar. Foto: privat.

De fleste av dagens småbarnsforeldre har nok på et eller annet tidspunkt kjent på den berømte «tidsklemma». Tross noen nye utfordringer i hverdagen var Heidi Løke imidlertid aldri i tvil om at hun skulle klare å kombinere morsrollen med å være blant de aller beste innen håndballen. Hun var innstilt på å komme tilbake på banen, sterkere enn noen gang.

Lurer du på hvordan du kan holde deg i form under svangerskapet? Sjekk jordmorens tips lenger ned i saken!

– Barna stiller alltid i første rekke, og det har hittil fungert ganske bra å kombinere småbarnslivet med toppidrettslivet. Det krever så klart en del planlegging, og som de fleste andre mødre har jeg ikke tid til så mye annet enn jobb og barn, smiler Løke.

Fysioterapeut Ivar Sundsbø beundrer hvordan håndballstjernen har greid å holde seg i form og håndtere tidsklemma.

– Selv om mødre i dag nok er vant med å måtte håndtere to fulltidsstillinger, som både mor og arbeidstaker, vil nok en slik hverdag som Heidi har være veldig vanskelig for de aller fleste. Likevel er det viktig for alle å finne tid til mosjon, også i en hektisk hverdag, sier Sundsbø.

Ivar Sundsbø, fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige. Foto: Sverre Christian Jarild

Les også: Trening etter fødsel

Hverdagen hos familien Løke

Heidi Løke og begge barna på tur. Foto: privat.

I likhet med småbarnsforeldre flest er Heidi Løke også godt vant med at ting tar litt ekstra tid. Derfor er god planlegging viktig, og Løke beregner alltid at selv de minste aktiviteter tar sin tid.

– Vi står opp litt før syv. Deretter handler det først om å få eldstemann av gårde til skolen. Vi er svært heldige med at minstemann sover godt, noe som gjør at jeg får inn en treningsøkt tidlig på dagen. For så fort han våkner er naturligvis alt fokus på han, sier Løke.

På kvelden har hun en fellesøkt med laget.

– Jeg er veldig glad i kveldstimene etter fellesøkten, noe som kan være litt utfordrende siden jeg ideelt sett burde nok lagt meg litt tidligere enn hva jeg gjør. Å slappe av med en god TV-serie eller film før leggetid er et av døgnets høydepunkter, innrømmer Løke.

Les også: Sånn får du barnet til å sove om natten

Senket skuldrene etter fødsel

Det er individuelt når en kan begynne å gradvis trappe opp aktivitetsnivået etter en fødsel. De fleste tar det gjerne helt med ro i noen uker, om ikke måneder. Heidi Løke derimot var tilbake i styrkerommet bare noen få dager etter sin første fødsel.

– I samråd med lege startet jeg opptrapping av trening seks dager etter fødsel. Det fungerte godt for meg, ettersom jeg er vant med en høy treningsmengde. Selv om det var litt tungt i starten, kjente jeg meg også utrolig lett og sterk etter å ha båret på et barn i ni måneder.

Se også: Håndballjentenes treningstips

Karrieren til Løke skjøt også god fart etter svangerskapet, og hun motbeviste en rekke skeptikere. Selv sier hun at for henne ble det å få barn en nøkkel til at hun kom så sterkt tilbake på banen.

– Jeg var veldig motivert for å gi full gass etter fødsel. I tillegg skjedde det noe med roen i spillet mitt, jeg greide i større grad enn før å senke skuldrene på banen. Å få barn har derfor bidratt til at jeg presterer bedre enn før. Folk er naturligvis forskjellige, så det som fungerer for meg, fungerer kanskje ikke for andre, sier Løke.

Les også: Dette må du ha orden på før babyen kommer 

Holdt seg i form under svangerskapet

NHI anbefaler at en holder seg i aktivitet under svangerskapet. En god kombinasjon av styrke- og kondisjonstrening fungerer for de fleste, men det er selvsagt viktig å justere treningsmengden til den fysiske formen.

For Heidi Løke var det naturlig å opprettholde intensiteten under svangerskapet, og hun valgte å se på de ekstra kiloene som ekstra vektmotstand.

– I samråd med lege trente jeg som normalt under stort sett hele svangerskapet. Jeg var naturlig nok ikke i toppform i denne perioden, men treningen jeg la ned under svangerskapet gjorde absolutt at jeg kom sterkere tilbake da jeg plutselig var 21 kilo lettere igjen, sier Løke, som får ros fra fysioterapeuten:

– Heidi Løke sitt tilfelle er noe ekstremt, ettersom hun driver med en tøff idrett på aller høyeste nivå. Samtidig tenker jeg at hun er en stor kilde til inspirasjon, og at hun viser at det er mulig å holde formen oppe, også under et svangerskap, sier Sundsbø.

Les også: Baby i hus? Disse telefonnumrene må du kunne

Dette anbefaler jordmoren

Jordmor, Victoria Hodt.

Selv om en ikke er toppidrettsutøver, kan fysisk aktivitet under svangerskapet være lurt, ifølge jordmor Victoria Hodt. Hun understreker at det ikke handler om å ligge i «hardtrening», men om å forsøke å holde seg så aktiv som kroppen tillater i hverdagen.

– Fysisk aktivitet er godt for kroppen både fysisk og psykisk, også under et svangerskap. Det handler ikke bare om trening, men også om den daglige aktiviteten. Har du for eksempel en stillesittende jobb, kan det være lurt å legge inn små energipauser hvor du får rørt litt på kroppen. I tillegg, kan små grep, som å velge trappen fremfor heisen, sørge for at kroppen får bevegd på seg i det daglige, sier Hodt og avslutter med følgende tips:

– Kroppen blir tyngre under et svangerskap og brystene større. Invester derfor i noen gode sko og en BH som gir godt støtte. Det er også viktig å få i seg tilstrekkelig med væske, samt næringsrik og sunn mat. Man skal helst unngå å bli for varm under en treningsøkt mens man er gravid, og godt væskeinntak samt små pauser underveis er lurt for å forebygge overoppheting.

Les også: Derfor bør du forsikre babyen din

Foto øverst: NTB Scanpix, Vidar Ruud.