Mange ønsker å bruke deler av sommerferien til fysisk aktivitet. Her er rådene fra fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige Ivar Sundsbø til en aktiv sommerferie.

Sports- og aktivitetsferier er en økende trend, og i et land som Norge er mulighetene mange. Med gode forberedelser kan man få fantastiske turopplevelser.

– Har du planer om å begi deg ut på en lengre fottur i fjellet, eller en sykkelferie langs deler av den fantastiske kysten vår, kan det være fornuftig å tenke igjennom hvilke utfordringer du kan møte og forberede deg på disse, sier Ivar.

Les også: Tips til 12 enkle fotturer

Han trekker frem alt fra gnagsår og belastningsskader til krevende værforhold eller riktig matinntak som eksempler. Riktig utstyr er også viktig.

– Hvis det er lenge siden du har brukt utstyret du skal ha med på turen, er det fornuftig å gjennomføre en «testtur» en liten stund i forveien. Den kan gi deg nyttige erfaringer du får bruk for i den faktiske ferien, for eksempel at du bør gjøre tilpasninger på sekken, redusere vekten på oppakningen eller rett og slett sette på gnagsårplaster før du starter turen, sier fysioterapeuten.

Her er Ivars fem viktigste tips:

  1. Planlegg turruten nøye.
  2. Sjekk at alt utstyret du skal ha med deg er i god stand.
  3. Gjennomfør en «testtur» med den planlagte oppakningen.
  4. Tenk igjennom hvor mye mat og drikke du må pakke i sekken.
  5. Nytt utstyr bør testes ut før du tar det med på tur. Spesielt gjelder dette nye sko!

Les også: Dra ut på tur og få energi til kropp og sinn

God tur og god sommer!

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.