Som ung bilfører er du spesielt utsatt for å havne i grøfta. Hvorfor er det sånn?

– Det handler om manglende erfaring. Og ofte en dose litt for god selvtillit, slår han

fast.

Fagsjef Morten Fransrud i NAF

Som leder NAFs avdeling for trafikktrening har tilbragt mye tid på øvingsbaner sammen med unge bilførere.

– Det tar rett og slett tid å bli en sikker sjåfør. Du trenger mange mil på veien før du blir god til å vurdere avstand, svingradius, veigrep og andre viktige elementer. Hos noen, og dette gjelder særlig unge menn, står ikke ferdighetene i forhold til selvbildet. God selvtillit og lite erfaring er en farlig cocktail, slår eksperten fast.

Les også: Se opp for glatte kjøreforhold

Naturkreftene er sterkere enn deg

Hvilken bil kjører du til vanlig? Har du en litt eldre modell, må du klare deg uten en del sikkerhetsutstyr som nå er standard i nye biler. Dermed risikerer du å bli ekstra hardt straffet hvis du gjør en feil. Samtidig kan all verdens sikkerhetssystemer ikke oppheve naturkreftene.

– For eksempel er det flere utforkjøringsulykker med firehjulsdrevne biler enn med biler med tohjulstrekk. Grunnen kan være at det med firehjulstrekk er vanskeligere å oppfatte hvor glatt det er, blant annet fordi hjulene spinner mindre når du begynner å kjøre. I tillegg er det vanskeligere å reagere riktig hvis bilen skrenser i en sving, påpeker Fransrud.

Les også: Slik gjør du bilen klar for kulda

Tre råd til deg som skal ut på glatta

1. Begge hendene på rattet

Du synes kanskje det er avslappende og litt stilig å sitte tilbakelent med én hånd på rattet? Ok, men det fører til vesentlig lengre reaksjonstid. På veien vet du aldri når du møter en hindring, og da teller hvert hundredels sekund. Hold hendene i posisjonen «kvart på tre – ti på halv fire» i avslappet grep. Det gir best kontroll og styring.

Les også: Livsfarlige selfies

2. Må du bremse? Gjør det ordentlig!

Hvis bilen din er av nyere modell, har den blokkeringsfrie bremser (ABS-bremser). Da skal du bremse alt du orker mens du styrer i ønsket retning. Å trå inn kløtsjen og samtidig ratte febrilsk, slik foreldrene dine lærte å gjøre, hjelper bare hvis bilen ikke har blokkeringsfrie bremser. Det samme gjelder såkalt pumpebremsing.

Les også: Ruller av gårde og gjør skader for millioner

3. Senk farten

Fart og spenning er bra, men ikke i trafikken. Å avpasse farten til forholdene er det viktigste du gjør for å unngå å sette deg selv og andre i fare. Hør bare:

  • I en møteulykke mellom to biler går grensen mellom liv og død omtrent ved 70 kilometer i timen
  • Dødsrisikoen for en fotgjenger som blir påkjørt i 50 kilometer i timen er hele 80 %. I 30 kilometer i timen er risikoen bare 10 %.
  • I 70 kilometer i timen på tørr asfalt er stopplengden (reaksjonstid + bremselengde) cirka 45 meter. På våt asfalt bruker du cirka 60 meter. På is og snø er stopplengden minst 120 meter.

Sjekk om du har riktig bilforsikring