Skal du utenlands? Legg inn kontaktinfo på reiseregistrering.no, så blir det lettere for norske myndigheter å hjelpe deg i en krisesituasjon, råder UDs pressetalsperson.

Per Bardalen Wiggen
Pressetalsperson Per Bardalen Wiggen i Utenriksdepartementet (UD).

Reiseregistrering.no er et tilbud til alle nordmenn som reiser eller bor fast i utlandet. Tjenesten hjelper norske myndigheter å nå deg med informasjon og hjelp hvis det oppstår en krisesituasjon der du oppholder deg.

– Det er aktuelt ved for eksempel terror, politisk uro eller ulike former for naturrelaterte hendelser. I slike situasjoner vil utenrikstjenesten kunne sende ut informasjon på SMS eller e-post til norske borgere som har opplyst om at de oppholder seg i det aktuelle landet eller området, sier pressetalsperson Per Bardalen Wiggen i Utenriksdepartementet (UD).

Les også: Slik skaffer du deg visum

Kontaktet nordmenn på Sri Lanka

Ifølge Wiggen vil UD sende ut informasjon om hendelsen og videreformidle råd og anvisninger fra lokale myndigheter. I tillegg kan du få vite hvor du kan henvende deg for å få konsulær bistand.

De siste årene har utenrikstjenesten kontaktet nordmenn i kriseområder ved flere tilfeller.

– Det skjedde senest i forbindelse med terrorangrepene på Sri Lanka i påsken 2019, opplyser Wiggen. Han understreker at alvorlige hendelser kan oppstå hvor og når som helst. Derfor er oppfordringen at du registrerer deg uavhengig av reisemål.

Wiggen anbefaler også UDs reiseinformasjon, hvor du finner sikkerhetsinformasjon, innreisebestemmelser og relevante opplysninger om helsetilbudet i nær 200 land som Norge har diplomatiske forbindelser med.

– Du får også reiseråd og informasjon om tjenester og bistand som norske borgere kan forvente av utenrikstjenesten i hvert enkelt land, opplyser han.

Gå til reiseregistrering.no.

For å registrere deg, må du ha tilgang på e-post eller SMS. Du kan når som helst endre eller oppdatere opplysninger om deg selv. For øvrig blir opplysningene dine behandlet etter kravene i personopplysningsloven. Du har innsyn i dataene som er registrert, og alle opplysninger blir slettet innen 30 dager etter reisens slutt.

Les også: Dette har du krav på ved forsinkelser

Forstår ikke språket på feriestedet

Reiselivsekspert Lene Kristine Wold Hasler i Gjensidige

Også Gjensidige anbefaler at du benytter deg av reiseregistrering.no. Hvis du havner i en alvorlig situasjon, er det lett å bli usikker på hva som skjer og hva du bør gjøre. Da kan det å ha direkte kontakt med norske myndigheter føles trygt, mener reiseekspert Lene Kristine Wold Hasler.

– Du kan blant annet få vite hvor det er mulig å møte andre norske som kan hjelpe deg, eller få informasjon om hvordan du eventuelt kommer deg bort fra stedet. Dette føles nok ekstra trygt der hvor du ikke forstår det lokale språket. Hvis alt går bra med deg, kan du gi beskjed om det via UDs tjeneste, opplyser Hasler.

Fort fullt på flyet

Reiseforsikringen dekker merutgifter hvis UD eller lokale myndigheter iverksetter eller beordrer evakuering. I praksis er det imidlertid ikke alltid så lett å komme seg bort fra et kriseområde. Fly kan fylles opp fort, og det kan være vanskelig å finne et sted å overnatte eller oppholde seg.

– I slike situasjoner vil det være til stor hjelp hvis myndighetene kan kontakte deg. Gjensidiges erfaring er at dette har vært veldig nyttig for de av våre kunder som har opplevd for eksempel jordskjelv og terrorangrep på feriestedet sitt, sier Halser.

Sjekk om du har riktig reiseforsikring til din neste tur

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.