Vinteren er her og flere strever nok allerede med å holde et av Norges vanligste nyttårsforsetter, å trene mer. Bruk det vakre vinterlandskapet for alt det er verdt, er oppfordringen fra Ivar Sundsbø, fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige.

Ivar Sundsbø, fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige

Ivar sier det finnes utallige muligheter for å få fine treningsøkter ute om vinteren, men at det naturligvis er viktig å kle seg riktig og planlegge både varighet og intensitet på treningsøkten.

– Til tross for at årstiden kan være både mørk, våt og kald så kan man få fantastiske opplevelser hvis man bare planlegger litt. Skal man for eksempel ut på en ski- eller løpetur hvor planen er å trene hardt klarer man seg med en lettere påkledning enn en rolig langtur. Et godt utgangspunkt før en hard treningsøkt er å kle seg så lett at man er litt kald i starten. Gjerne med et tynt lag med superundertøy under en overtrekkdress, sier Ivar.

Se også: Håndballjentenes treningstips

Her er fysioterapeutens seks vinterfavoritter:

 

1. Langrenn

– Min, og mange andre nordmenns, ubestridte vinterfavoritt. Et tips for de som strever med å finne riktig smøring er å vurdere felleski – disse blir stadig bedre og kan brukes på nesten alle typer føre.

Les også: Få maks ut av skituren

2. Skøyter

– En klassiker fra barndommen. Kan gjøres i ishall eller i naturen. Men sjekk isforholdene svært nøye hvis du skal gå i naturen!

3. Alpint

– En dag i slalåmbakken er både fin trening og morsomt! Er det langt til nærmeste alpinanlegg, er en tur i akebakken et godt alternativ – da får du også ekstra trening av å gå til toppen igjen etter hver tur.

Les også: Slik sikrer du skiutstyret

4. Jogging

– Enkelt og lett tilgjengelig for de aller fleste, og med brodder (eller løpesko med pigger), får man godt grep og god løpsfølelse – selv midtvinters!

5. Sykkel

– Det er ikke uvanlig å sette inn sykkelen om vinteren, men med piggdekk kan man ta seg frem selv om det er glatt og sleipt. Vær imidlertid forsiktig og ta ekstra hensyn om du ferdes i trafikken – andre trafikanter er gjerne mindre oppmerksomme på syklister om vinteren.

6. Styrketrening

– En viktig treningsform for å forebygge skader, som kan gjøres både inne og ute. Er du ute i vinterlandskapet er et tips å bruke naturlige treningsapparater som benker, trær eller trapper til å gjøre et par styrkeøvelser underveis.

Les også: Få mest mulig ut av hverdagsaktiviteten

Hvordan liker du å trene om vinteren?

Takk for at du engasjerer deg i saken! Husk at dette er et åpent kommentarfelt, hvor du ikke må dele personlige/sensitive opplysninger. For henvendelser knyttet til ditt kundeforhold hos Gjensidige ber vi deg ta kontakt med oss på gjensidige.no, eller på telefon 915 03100.

Fordi vi ønsker en god, saklig debatt her på godtforberedt.no forbeholder vi oss retten til å slette innlegg som er ulovlige, krenkende eller på annen måte upassende.