Alle hjerters dag er like om hjørnet, og 14. februar velger mange å feire kjærligheten. Hva med å få fart på endorfinene sammen med en sporty date?

Det er mange positive effekter ved å trene, ikke bare fysisk. Den gode følelsen under en hard treningsøkt, og ikke minst følelsen av å ha gjennomført treningen, hører også med.

Fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige, Ivar Sundsbø, sier det kan være en god idé å feire kjærlighetsdagen på en måte som gjør at det viktigste hjertet også blir fornøyd.

– Endorfinene som frigjøres ved fysisk aktivitet kan nesten beskrives som en lykkefølelse. Endorfiner er ofte betegnet som «kroppens eget morfin», eller «lykkehormonet», og dette skilles ut i kroppen blant annet ved fysisk aktivitet, når vi blir forelsket eller når vi ler, forteller Sundsbø, og fortsetter:

Se også: Se håndballjentenes treningstips

– På valentinsdagen har du muligheten til å gi deg og din kjære et skikkelig boost med endorfiner ved å invitere til en aktiv date. En slik date vil være bra for hjertet, samtidig som dere kan pleie kjærligheten og ha det hyggelig.

Her er Sundsbøs syv tips til aktiviteter dere kan gjøre sammen på Valentine’s Day:

1. Skitur

Smør niste, fyll opp termosen og planlegg ruta før dere setter avgårde

2. Klatring på klatresenter

Dette er en spennende og fin aktivitet som passer godt for to

3. Telttur

Med litt planlegging kan man få en fin overnatting i naturen selv om det er vinter

4. Skøyter

I ishall eller i naturen – men sjekk isforholdene nøye hvis dere skal gå i naturen

Les også: Ut i vinterlandskapet

5. Svømming

Mange folkebad er åpne i helgene

6. Kveldstur

Gå en tur til fots i det vakre vinterlandskapet

7. Treningsøkt sammen

Få opp pulsen med en real utholdenhets- eller styrkeøkt sammen

– Ønsker alle en fin og sporty Valentine’s, avslutter Ivar.

Les også: Fem eventyrlige sykkelturer